امارات نخستین کاوشگر بین سیاره‌ای جهان عرب را به مدار مریخ می‌فرستد

امارات نخستین کاوشگر بین سیاره‌ای جهان عرب را به مدار مریخ می‌فرستد
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در رویدادی بی‌سابقه در جهان عرب، کشور امارات متحده عربی در روز ۱۷ ژوئیه (۲۷ تیر) یک کاوشگر را به مدار مریخ اعزام می‌کند.

آگهی

کشور امارات عربی متحده قصد دارد در روز ۱۷ ژوئیه (۲۷ تیر) یک کاوشگر را به مدار مریخ اعزام کند.

این کاوشگر که «امید» (الأمل‎) نام دارد قرار بود در ۱۵ ژوئیه از پایگاهی در یکی از جزایر ژاپن به فضا پرتاب شود اما این اعزام به دلیل شرایط بد آب و هوایی به تاخیر افتاد و کاوشگر با دو روز تاخیر در ۱۷ ژوئیه به فضا پرتاب خواهد شد.

ماهواره «امید» در مرکز فضایی محمد بن راشد امارات طراحی و ساخته شده است. ۱۵۰ دانشمند اماراتی در این پروژه با ۲۰۰ محقق از دانشگاه‌های آریزونا، برکلی و کلرادوی آمریکا همکاری دارند.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم ابوظبی و مدیر پروژه گفته است نام امید برای این کاوشگر انتخاب شده تا حامل «پیام خوشبینی به میلیون‌ها جوان عرب» باشد.

دولت امارات که متکی بر اقتصاد نفتی است طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری بالایی در بخش علم و فناوری کرده است. این کشور پروژه اعزام کاوشگر به جو مریخ را شش سال قبل در سال ۲۰۱۴ میلادی کلید زد.

فاطمه حسین لوتاح، مدیر بخش علم کاربردی امارات می‌گوید: «این عصر طلایی فضا در امارات عربی متحده است. ما تصمیم گرفتیم در بخشی وارد شویم که شاید هیچکس از ما انتظار پیشرفت نداشت به این خاطر که این بخش دانش محور است و بسیار زیاد برپایه علم بنا شده است.»

مدت ماموریت کاوشگر اماراتی دو سال تعیین شده است و قرار است اطلاعات گوناگونی را از وضعیت اقلیمی و جوی مریخ جمع آوری کند. دانشمندان امیدوارند بتوانند با داده‌های به دست آمده مدل آب و هوایی مریخ را بازسازی کنند.

اطلاعات گردآوری شده در این پروژه در نهایت با ۲۰۰ موسسه تحقیقاتی در سراسر جهان به اشتراک گذاشته خواهد شد.

یکی از اهداف مطالعاتی کاوشگر امید این است که تلاش کند دریابد چرا مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن از سطح مریخ پراکنده می‌شوند و تشکیل ذره آب را نمی‌دهند.

انتظار می‌رود ماهواره امید پس از طی شش ماه و پیمودن مسافتی معادل ۶۰ میلیون کیلومتر، در فوریه سال ۲۰۲۱ مصادف با پنجاهمین سالگرد تاسیس کشور امارات عربی متحده در مدار مریخ مستقر شود.

در هفته‌های پیش‌رو ناسا و چین نیز کاوشگرهایی به منظور اکتشاف در اتمسفر و سطح کره مریخ به این سیاره اعزام خواهند کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین ماهواره جهان عرب به مدار مریخ می‌رسد

پروژۀ امارات برای فرستادن کاوشگر به مدار مریخ

رکودشکنی دبی در جذب گردشگر خارجی؛ بیشترین مسافران از کدام کشور هستند؟