پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد؛ کره‌جنوبی با آمریکا گفتگو می‌کند

Park Tae-hyun
Park Tae-hyun Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه کره جنوبی: «این مسئله تقریباً حل و فصل شده است. ما بحث‌ها با آمریکا را درباره پرداخت بدهی ایران [به سازمان ملل متحد] به پایان رسانده‌ایم و باید در مورد بخش‌های بسیار فنی گفتگو كنیم.»

آگهی

کره جنوبی در حال نهایی کردن گفتگوها با آمریکا است تا بخشی از پول‌های بلوکه شدۀ ایران در بانک‌های سئول را صرف پرداخت بدهی تهران به سازمان ملل متحد کند.

این خبر روز چهارشنبه از سوی خبرگزاری یونهاپ به نقل از یکی از مقامات وزارت خارجه کره جنوبی اعلام شد. این مقام مسئول اعلام کرد: «این مسئله تقریباً حل و فصل شده است. ما بحث‌ها با آمریکا را درباره پرداخت بدهی ایران [به سازمان ملل متحد] به پایان رسانده‌ایم و باید در مورد بخش‌های بسیار فنی گفتگو كنیم... پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این موضوع حاصل شده است و من فکر می‌کنم این فرصتی برای ایران بود تا صداقت ما را درک کند.»

به گفته این مقام مسئول، به نظر می‌رسد پیشرفت‌هایی که در گفتگوها برای رفع انسداد دارایی‌های ایران در کره جنوبی حاصل شده، بر تصمیم تهران برای آزادی شماری از خدمۀ نفتکش توقیف شده کره جنوبی در آبهای خلیج فارس تأثیر داشته است.

تهران یک روز پیش از این اعلام کرده بود که به پرسنل نفتکش توقیف شده کره جنوبی به جز ناخدای آن، اجازه خروج از کشور را داده شده است. با این وجود سئول می‌گوید که هنوز دقیقا مشخص نیست که به چه تعداد از خدمه، اجازه خروج از ایران داده شده است.

نفتکش «هانکوک چمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول، در ۴ ژانویه هنگامی‌ که از بندر الجبیل عربستان سعودی رهسپار کره‌جنوبی بود، از سوی نیروهای سپاه پاسداران به اتهام ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی توقیف شد.

گفته می‌شود از ۲۰ خدمه این نفتکش، ۵ نفر ملیت کره جنوبی را دارند و بقیه اتباع کشورهای اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.

کسب رضایت آمریکا برای انجام معاملات انسان‌دوستانه

تهران از سئول درخواست کرده بود که بخشی از وجوه بلوکه شده را در قبال بدهی‌های عقب افتاده ایران، به سازمان ملل متحد پرداخت کند. 

برای عملی شدن این درخواست، این پول باید از وون کره‌ای به دلار آمریکا تبدیل شود اما تحریم‌های ایالات متحده انجام هرگونه معامله مبتنی بر دلار را با ایران ممنوع کرده است.

مقام مسئول در وزارت خارجه کره جنوبی همچنین اعلام کرد که سئول در حال رایزنی با واشنگتن برای یافتن راه‌هایی برای انجام معاملات بشردوستانه با ایران با استفاده از این پول بلوکه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران دوباره در سازمان ملل متحد حق رای پیدا کرد

آمادگی ماکرون برای میانجیگری بین ایران و آمریکا؛ میانجی صادقی خواهم بود

سپاه پاسداران نفتکش کره‌ای را در آستانه سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی به تهران توقیف کرد