ظریف در ترکیه: ادعای مقامات آمریکایی درباره برجام نه منطقی است و نه عملی خواهد شد

وزیران خارجه ایران و ترکیه
وزیران خارجه ایران و ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد جواد ظریف و مولود چاووش اوغلو، وزرای خارجه ایران و ترکیه جمعه در آنکارا دیدار و گفتگو کردند. این دیدار پس از سفر روزهای گذشته جواد ظریف به چهار کشور منطقه قفقاز، آذربایجان، ارمنستان، روسیه و گرجستان صورت گرفت.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران جمعه صبح با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد. دو وزیر خارجه پس از این دیدار در یک کنفرانس خبری شرکت کردند.

محمد جواد ظریف گفت که سفر به کشورهای منطقه قفقاز برای گسترش همکاری های منطقه ای بین ایران و ترکیه و کشورهای این منطقه انجام گرفته است.

وزیر خارجه دولت حسن روحانی در روزهای گذشته با مقامات کشورهای آذربایجان، روسیه، ارمنستان وگرجستان دیدار و گفتگو کرده بود.

نماینده دستگاه دیپلماتیک ایران در کنفرانس خبری تاکید کرد که حضور او در آنکارا برای در جریان قراردادن همتای ترک خود از پیشرفت مذاکرات در سفرهای جاری بوده است.

آقای ظریف با بیان اینکه « ترکیه و ایران در روزهای سخت در کنار هم بوده اند» گفت: «دو کشور منافع مشترک پراهمیتی دارند. امیدوارم با خروج آمریکا از منطقه شاهد روزهای بهتری برای مردم دو کشور باشیم.»

وزیر خارجه ایران گفت که در دیدار خود با همتای ترک در مورد همکاری های ترانزیتی و تجاری و گسترش همکاریها در حوزه انرژی گفتگو کرده است. وزیر خارجه ایران هم چنین اعلام کرد که با همکاری بین روسیه و ترکیه و ایران، کار تدوین «کمیته قانون اساسی سوریه» در حال پیشرفت است. او همچنین خبر از تشکیل نشست وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در تهران را داد.

مسئول اصلی مذکرات برجام در سال ۲۰۱۵، در پاسخ به سخنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که گفته «برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز است که ابتدا ایران به تعهدات خود عمل کند»، گفت: « مقامات دولت جدید آمریکا ادعا می‌کنند که ابتدا ایران باید به توافق هسته ای و تعهدات خود در قبال برجام بازگردد، این نه منطقی است و نه عملی خواهد شد. به محض این که کاخ سفید به تعهداتش عمل کند و ما نفع اجرای آن را ببینیم، ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم.»

وزیر خارجه ایران بار دیگر تاکید کرد که توافق سال ۲۰۱۵ به امضای ۶ کشور، که پنج کشور آن عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، رسیده است ، «پس نمی توان انتظار داشت تا بندهایی جدید به آن اضافه شود.»

وزیر خارجه دولت بایدن در اظهارات تازه خود ادعا کرده بود که برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز است تا درباره چالش های جدید از جمله برنامه موشکی ایران نیز گفتگوهایی صورت گیرد. متحدان اروپایی دولت بایدن در این زمینه با واشنگتن هم نظر هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: اروپا به ما بدهکار است؛ بایدن فرصت دارد اظهاراتش را اصلاح کند

هشدار وزیر خارجه آمریکا: ایران می‌تواند طی چند هفته به مواد سلاح هسته‌ای دست یابد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین