فیلترینگ سیگنال در ایران؛ دولت از سیاست بستن پیام‌رسان‌ها انتقاد کرد

شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیچ منبع رسمی‌ای وجود دستور یا ابلاغی برای فیلترینگ سیگنال را تأیید نکرده اما ظاهرا دستور فیلترینگ این پیام‌رسان به اپراتورها ابلاغ شده است.

آگهی

فیلترینگ شبکه‌های پیام‌رسان و احضار قضایی وزیر ارتباطات که در روزهای اخیر به یکی از دعواهای سیاسی در ایران بدل شده، انتقاد دولت را برانگیخت.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روز دوشنبه ۶ بهمن با انتقاد از طرح شکایت قضایی اخیر علیه وزیر ارتباطات گفت که این موضوع «فقط یک اتفاق ساده اداری یا قضایی نیست» و به عواملی از جمله «تفاوت رویکردها درسیاست‌گذاری» برمی‌گردد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ربیعی با دفاع از «مواضع، تصمیمات و اقدامات» وزیر ارتباطات در صفحه توییتر خود نوشت که موضع این وزیر همان «موضع دولت و رئیس جمهور» بوده است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هفته گذشته برای توضیح درباره شکایت صدا و سیما و اتهاماتی که دادستانی تهران آن را «گزارش نهادهای مردم‌نهاد، ضابطان و ارگان‌های مختلف» خوانده بود، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. رسانه‌های ایران اتهام وزیر را «خودداری از اجرای اوامر قضایی در خصوص فیلتر کردن اینستاگرام» اعلام کردند.

آذری جهرمی همچنین متهم است که دستورهای قوه قضاییه برای فیلتر کردن اینستاگرام و محودسازی پیام‌رسان خارجی را انجام نداده و مصوبات شورای عالی فضای مجازی برای بستن فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها را اجرا نکرده است.

علی ربیعی روز دوشنبه همچنین تلویحا وجود دستوری برای بستن اینستاگرام را تأیید و از آن انتقاد کرد. وی در توییتر نوشت: «هرگونه محدودسازی و یا تعطیلی اینستاگرام، منجر به کوچ دادن حدود یک میلیون ایرانی به سمت بیکاری و فقر می‌شود.»

وزیر ارتباطات در همان روز احضار با «قرار التزام» آزاد شد.

سیگنال فیلتر شد

در همین گیرودار در روز دوشنبه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی از بسته شدن پیام‌رسان سیگنال و فیلتر شدن اپلیکیشن و سایت آن در ایران خبر دادند، به طوری که از ظهر این روز، دسترسی به سیگنال بدون فیلترشکن در ایران مقدور نشده است.

هیچ منبع رسمی‌ای وجود دستور یا ابلاغی برای فیلترینگ سیگنال را تأیید نکرده اما ظاهرا دستور فیلترینگ این پیام‌رسان به اپراتورها ابلاغ شده است. ده روز پیش نیز اپ‌استورها و فروشگاه‌های آنلاین در ایران مجبور شده بودند بر اساس دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اپلیکیشن سیگنال را از روی ویترین مجازی خود حذف کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در هفته‌های اخیر با اعلام سیاست جدید واتس‌اپ مبنی بر این که این شبکه قرار است به زودی محتوای اطلاعات کاربران خود را با فیس بوک به اشتراک بگذارد، بسیاری از کاربران ایرانی سیگنال را به عنوان پیام‌رسانی امن به عنوان جایگزین مناسبی برای واتس‌اپ معرفی و از آن استقبال کردند و به این ترتیب موج مهاجرت بزرگ کاربران از واتس‌اپ به سیگنال آغاز شد.

واتس‌اپ و اینستاگرام از معدود شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی هستند که در ایران فیلتر نشده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوگل ابزاری را برای دور زدن فیلترینگ در ایران معرفی کرد؛ اوت‌لاین چیست؟

دفاع روحانی از وزیر ارتباطات همزمان با محدودتر شدن اینترنت در ایران

واتس‌اپ، تلگرام یا سیگنال؛ کدام پیام‌رسان امن‌تر است؟