سلطنت‌طلبان تایلند برای حمایت از دربار حزب سیاسی درست کردند

سلطنت‌طلبان تایلند
سلطنت‌طلبان تایلند Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این فرد که «وارونگ دچگیت ویگروم» نام دارد گفته است با گروه‌های سیاسی که به گفته او قصد واقعی‌شان نه اصلاحات، بلکه براندازی سلطنت است، مبارزه خواهد کرد.

آگهی

گروهی از هوادارن افراطی «ماها واجیرالونگکورن»، پادشاه تایلند به هدف حفظ تاج و تخت در این کشور یک حزب سیاسی تشکیل دادند.

این حزب سیاسی که «تایی پاکدی» (وفاداران تایلند) نام دارد روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه (یکم بهمن) در حالی اعلام موجودیت کرد که بسیاری از دموکراسی‌خواهان در ماه‌های اخیر موج بی‌پیشینه‌ای از اعتراضات را در تایلند به راه انداخته‌اند. این حزب شاخه‌ای از یک گروه سلطنت‌طلب به همین نام است که در ماه اوت گذشته برای حمایت از دربار شاه و مقابله با تجمعات خیابانی اصلاح‌طلبان شکل گرفته بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یک سیاستمدار کهنه‌کار تایلندی قرار است رهبری حزب سلطنت‌طلبان را به عهده بگیرد. این فرد که «وارونگ دچگیت ویگروم» نام دارد گفته است با گروه‌های سیاسی که به گفته او قصد واقعی‌شان نه اصلاحات، بلکه براندازی سلطنت است، مبارزه خواهد کرد.

وارونگ روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «ما امروز قبل از آن که (مجبور شویم) دفاع کنیم، اعلام جنگ می‌کنیم، ما برای حفظ سلطنت می‌جنگیم.»

وی رقبای اصلی حزب تازه‌تأسیس خود را دو حزب برجسته اپوزیسیون یعنی «به‌پیش» و گروه وابسته به آن «جنبش پیشرو» خواند و هواداران آنها را «اوباش سه‌انگشتی» نامید. اشاره او به علامت طرفداران دموکراسی تایلند است که به شیوه فیلم معروف آمریکایی «بازی‌های گرسنگی»، سه انگشت دست خود را بالا می‌گیرند.

رهبران جنبش اعتراضی تایلند، ادعای سلطنت‌طلبان مبنی بر هدف براندازی دستگاه پادشاهی را رد کرده و بارها گفته‌اند که تنها می‌خواهند این نهاد را با دموکراسی سازگارتر کنند.

وارونگ گفته است که حزب متبوع وی از هیچ گروه و دسته خاصی پشتیبانی نمی‌کند و «متعلق به مردم» خواهد بود. وی از اعضای دیگر حزب خود نام نبرد اما گفت که کمیسیون انتخابات تایلند از تشکیل آن مطلع شده و مدیران اجرایی حزب نیز به زودی انتخاب و معرفی می‌شوند.

در نخستین واکنش به تشکیل «تایی پاکدی»، پیابوتر سائنگکانوکول، سیاستمدار ترقی‌خواه تایلند درباره خطر این که حزب جدید سبب دخالت دربار در سیاست داخلی کشور شود، هشدار داد.

آسوشیتدپرس
سه انگشت، نماد معترضان در تایلندآسوشیتدپرس

پیابوتر در توئیتر نوشت: «تشكیل حزبی كه طرفدار حفظ سلطنت است چه با نیت خیر و چه برای تخریب دیگران، می‌تواند سلطنت را وارد عرصه سیاسی كند.»

در آذر ماه گذشته راهپیمایان تایلندی در اعتراض به تفویض برخی اختیارات فرماندهی ارتش به پادشاه، در برابر پادگانی در پایتخت، بانکوک تجمع کردند.

اعتراضات در تایلند در ماه ژوئیه آغاز شد. معترضان در ابتدا خواستار برکناری نخست وزیر، «پرایوت چان-اوچا» و نیز تصویب قانون اساسی جدید شدند. اما پس از آن مهار اختیارات پادشاه نیز به خواسته‌های تظاهرکنندگان افزوده شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنی به اتهام توهین به پادشاه تایلند به ۴۳ زندان محکوم شد

دموکراسی‌خواهان تایلندی فرماندهی پادشاه بر ارتش را به چالش کشیدند

اردک‌های زرد دموکراسی‌خواهان تایلندی دوباره به خیابان‌ها آمدند