آزمایش موتور قدرتمند موشک‌های جدید ناسا با بروز نقص فنی متوقف شد

موتور قدرتمند موشک‌های جدید ناسا
موتور قدرتمند موشک‌های جدید ناسا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این آزمایش قرار بود ۸ دقیقه به طول بینجامد تا پرتاب موشک به مدار ماه شبیه‌سازی شود.

آگهی

آزمایش موتور جدید موشک‌های ناسا موسوم به «مگاراکت» که با هدف اعزام انسان به کُره ماه طراحی شده، نیمه کاره ماند.

آزمایش چهار موتور «سیستم پرتاب فضایی»(اس ال اس) ساعت ۲۲:۳۰ روز شنبه به وقت گرینویچ(۱۷:۳۰ به وقت شرق آمریکا) آغاز شد ولی کمتر از دو دقیقه بعد به دلیل بروز مشکل در یکی از قطعات اساسی موتور شماره ۴ به طور خودکار توسط نرم‌افزار کنترل کننده، متوقف شد. این آزمایش قرار بود ۸ دقیقه به طول بینجامد تا پرتاب موشک به مدار ماه شبیه‌سازی شود.

سیستم پرتاب فضایی ناسا قرار بود در ۲۰۱۷ به پرواز درآید اما این پروژه به دلایلی از جمله کمبود بودجه تا کنون به تعویق افتاده است. موشک مگاراکت قرار است فضاپیمای بدون سرنشین «اوریون» را در قالب پروژه «آرتمیس یک» به ماه بفرستد. ناسا قرار است پس از انجام موفقیت‌آمیز این ماموریت اعزام فضانورد را با استفاده از این سیستم در سال ۲۰۲۳ انجام دهد. 

پس از آن، احتمالا در سال ۲۰۲۴ آمریکایی‌ها قادر خواهند بود تا برای نخستین بار از زمان ماموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ بار دیگر بر ماه فرود آیند.

ناسا ابراز امیدواری کرده که نقص فنی رخ داده در آزمایش روز شنبه که قرار بود هشتمین و آخرین تست در مرحله ارزیابی توسط مهندسان ناسا و بوئینگ باشد، به آسانی رفع شود و مراحل دیگر پروژه طبق برنامه پیش برود.

سیستم پرتاب فضایی در صورت راه‌اندازی موفق توسط ناسا، قدرتمندترین موشکی خواهد بود که انسان تاکنون به فضا پرتاب کرده است. این موشک ۴۷ متر طول دارد و توان موتور آن ۲۲ میلیون اسب بخار است بزرگترین موتور موشک سوخت جامد جهان محسوب می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افشای کشتار میمون‌های پیر و مبتلا به پارکینسون توسط ناسا؛ حامیان حقوق حیوانات برانگیخته شدند

شنیدن سمفونی کیهان؛ صدابخشی ناسا به اطلاعات رسیده از اجرام فضایی

ناسا: وجود آب در ماه بیش از آنچه است که تصور می‌شد