اقداماتی که بایدن در روز نخست انجام می‌دهد، از لغو فرمان مهاجرتی تا پیوستن به پیمان پاریس

Joe Biden
Joe Biden Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، برنامه شلوغی برای ده روز اول حضورش در کاخ سفید دارد و قصد دارد در همان ابتدا بسیاری از دستورات اجرایی که دونالد ترامپ در چهار سال اخیر صادر کرده را لغو کند.

آگهی

جو بایدن، رئيس جمهوری منتخب آمریکا برنامه دارد در همان روز تحلیف، با صدور چندین دستورالعمل اجرایی، برخی از فرمان‌ها و اقداماتی که دونالد ترامپ در چهار سال اخیر صادر کرده را لغو کند.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع نزدیک به آقای بایدن گزارش می‌دهند این فرامین جدید به موضوعات مربوط به محدودیت‌های مهاجرتی، تغییرات اقلیمی و همچنین اقدامات اولیه برای مقابله با بحران ویروس کرونا اختصاص خواهد داشت.

از جمله اقداماتی که رئيس جمهوری آمریکا بعد از ادای سوگند در روز چهارشنبه انجام خواهد بود، لغو فرمان محدودیت مهاجرتی جنجالی دونالد ترامپ خواهد بود. رئيس جمهوری آمریکا، ژانویه ۲۰۱۷ در فرمان معروف به Muslim ban در نخستین روزهای حضورش در کاخ سفید دستور داد ورود شهروندان کشورهای عمدتا مسلمان نشین ایران، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی برای دوره های نود روزه قابل تمدید معلق شود. این محدودیت برای سوری ها بدون محدودیت زمانی وضع شده بود. آقای ترامپ بعدها نام شهروندان چاد و کره شمالی را هم به این فهرست اضافه کرد. 

از دیگر اقداماتی که رئيس جمهوری جدید آمریکا در نظر دارد بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید اجرایی کند می‌توان به پیوستن دوباره به پیمان تغییرات اقلیمی پاریس، تمدید توقف اخذ اقساط وام‌های دانشجویی، توقف اخراج و توقیف اموال مستاجرانی که نتوانسته‌اند اجاره خود را پرداخت کنند و البته الزامی کردن استفاده از ماسک در سفرهای بین ایالتی و همچنین اماکن دولتی اشاره کرد.

با توجه به اینکه بیشتر این اقدامات با فرامین اجرایی رئیس جمهوری آمریکا صادر شده، آقای بایدن هم می‌تواند با صدور یک فرمان دیگر آنها را لغو و بی‌اثر کند و برای اجرایی شدن آنها نیازی به تایید کنگره ندارد.

ران کلاین، گزینه ریاست کارکنان کاخ سفید در دولت جو بایدن در نامه‌ای که روز شنبه در اختیار رسانه‌های آمریکایی قرار داده از برنامه‌های فراوان ده روز نخست جو بایدن در کاخ سفید رونمایی کرده است.

طبق این برنامه آقای بایدن در روز دوم حضور خود در کاخ سفید بر اقدامات اجرایی متمرکز بر روی رسیدگی به بیماری کووید-۱۹ تمرکز می‌کند و فرامینی را صادر خواهد کرد که بر موضوعاتی چون پیشبرد و بهبود وضعیت مقابله با این ویروس خطرناک می‌پردازد.

بایدن در روزهای بعد اقداماتی در راستای آنچه آقای کلاین آنها را «پیشبرد عدالت و حمایت از جوامع رنگین پوستان» نامیده، انجام خواهد داد. از جزئیات این اقدامات می‌توان به اصلاح عدالت کیفری، گسترش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و تلاش برای ارتباط دوباره میان خانواده‌هایی که به دلیل سیاست‌های دولت ترامپ در مرزهای آمریکا از یکدیگر جدا شده‌اند، اشاره کرد.

در عین حال آقای کلاین تایید کرده که اجرایی شدن برخی از این برنامه‌ها نیازمند تایید کنگره آمریکا خواهد بود. اتفاقی که پس از اعلام نتایج دور دوم مجلس سنا در ایالت جورجیا چندان برای دولت جو بایدن دشوار نخواهد بود. چرا که دموکرات‌ها حالا اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارند و کار برای پیشبرد برنامه‌های آقای بایدن ساده‌تر خواهد بود.

جو بایدن روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه با ادای سوگند رسما دوران ریاست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد و به جای دونالد ترامپ وارد کاخ سفید می‌شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کامالا هریس در آستانه آغاز ریاست جمهوری بایدن از مقام سناتوری استعفاء داد

اف‌بی‌آی در آستانۀ سوگند بایدن: تهدیدات «قابل توجهی» را شناسایی کردیم

چرا مردم در فصل زمستان بیشتر سرما می‌خورند؟