شمار پناهجویان گریخته از خشونت‌های آفریقای مرکزی ظرف یک هفته دوبرابر شد

نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در آفریقای جنوبی
نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در آفریقای جنوبی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان همچنین اعلام کرده که اطلاعاتی حاکی از رفتارهای غیرقانونی و سوءاستفاده‌‌ گروه‌های مسلح از قدرت در دست دارد که به مواردی چون خشونت جنسی، حمله به رای دهندگان و غارت اموال مربوط می‌‌شود.

آگهی

سازمان ملل متحد می‌گوید که تعدادی افرادی که از ماه دسامبر به دلیل تشدید خشونت‌ها در آفریقای مرکزی از این کشور گریخته‌اند ظرف یک هفته دوبرابر شده است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه با اعلام این مطلب یادآور شده که شمار پناهجویان گریخته از خشونت‌های آفریقای مرکزی طی یک هفته به دو برابر افزایش یافته و اکنون شمار این افراد به ۶۰ هزار نفر رسیده است.

بوریس چشیرکوف، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ضمن اشاره به آمار تازه پناهجویان یاد شده، در یک نشست خبری تصریح کرد که تنها در روز سیزدهم ژانویه ۱۰ هزار نفر برای پناه بردن به جمهوری دموکراتیک کنگو از رودخانه اوبانگی گذر کرده‌اند.

این مسئول سازمان ملل متحد در ادامه به نمایندگی از کمیساریای عالی پناهندگان خواستار پایان یافتن فوری کلیه خشونت‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی و بازگشت فوری کلیه طرفین مخاصمه به میز مذاکرات سازنده برای پیشرفت در جهت دستیابی به صلح شد.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان همچنین اعلام کرده که اطلاعاتی حاکی از رفتارهای غیرقانونی و سوءاستفاده‌‌ گروه‌های مسلح از قدرت در دست دارد که به مواردی چون خشونت جنسی، حمله به رای دهندگان و غارت اموال مردم مربوط می‌‌شود.

اغلب افراد گریخته از ناآرامی‌های آفریقای مرکزی به جمهوری دمکراتیک کنگو پناه برده‌اند و بر اساس آمارها تعداد افراد یاد شده در این کشور هم اکنون به ۵۰ هزار نفر می‌رسد.

بر اساس گزارش‌ سازمان ملل متحد طی یک ماه گذشته دست کم ۹ هزار نفر از ساکنان آفریقای مرکزی نیز موفق به خروج از کشور و پناه گرفتن در کنگو، چاد و کامرون شده‌اند.

به گفته سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان حدود ۵۸ هزار نفر از ساکنان آفریقای مرکزی در داخل این کشور مجبور به ترک خانه و کاشانه و آواره شده‌اند.

ائتلافی متشکل از شش گروه قدرتمند مسلح در آفریقای مرکزی که از ابتدای جنگ داخلی در سال ۲۰۱۳ تاکنون کنترل دو سوم خاک این کشور را در دست دارند ۱۹ دسامبر گذشته، هشت روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری و قانون گذاری حملات مسلحانه برای جلوگیری از انتخاب مجدد فوستن-آرکانژ توادرا به ریاست جمهوری آفریقای جنوبی را آغاز کردند.

آقای توادرا که از سیاست مداران کهنه کار آفریقای جنوبی است طی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ سمت نخست وزیر را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۶ به ریاست جمهوری آفریقای جنوبی برگزیده شد.

انتخابات بحث برانگیز آفریقای جنوبی در روز بیست و هفتم دسامبر که مخالفت گسترده اپوزیسیون را به همراه داشت، سرانجام روز چهارم ژانویه برنده خود را شناخت.

آقای توادرا در حالی به عنوان فرد پیروز معرفی شد که به دلیل خشونت‌ها ناامنی‌های فزاینده در بانگی، پایتخت این آفریقای مرکزی از هر دو فرد ثبت نام شده برای انتخابات تنها یک نفر موفق شد که رای خود را به صندوق بیاندازد.

شورشیان مسلح روز چهارشنبه گذشته به مناطقی در حومه بانگی حمله کردند که در جریان این درگیری‌ها دوازده تن از مهاجمان و یک نیروی کلاه آبی حافظ صلح جان باختند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان‌ روهینگیا هزاران آواره را بی‌خانمان‌تر کرد

ویدئویی از وضعیت پناهجویان گرفتار در اردوگاه لیپا در بوسنی و هرزگوین

برگزاری انتخابات در جمهوری آفریقای مرکزی زیر سایه ناآرامی‌ها