مقامات آمریکا: اشغال کنگره پس از ۴ ساعت پایان یافت، ساختمان «امن» است

اشغال ساختمان کنگره آمریکا
اشغال ساختمان کنگره آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا ابراز امیدواری کرده بود که معاونش مانع از تائید پیروزی جو بایدن شود.

آگهی

گروهی از هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه همزمان با جلسه مجالس نمایندگان و سنای این کشور ساختمان کنگره را اشغال کردند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا دقایقی پیش از آغاز جلسه مشترک کنگره با درخواست دونالد ترامپ برای رد پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مخالفت کرده بود.

معاون رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که «اختیار» لازم برای عدم تائید پیروزی جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب این کشور را به صورت «یکجانبه» ندارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا ابراز امیدواری کرده بود که معاونش مانع از تائید پیروزی جو بایدن شود.

در بیانیه ای که مایک پنس دقایقی پیش از آغاز نشست کنگره آمریکا منتشر کرد آمده است که سوگندش برای پاسداری از قانون اساسی این کشور به او امکان نمی دهد که به طور «یکجانبه» تصمیم به شمارش یا عدم شمارش آرای الکترال ایالت ها بگیرد. در این بیانیه اشاره ای به دونالد ترامپ و درخواست او نشده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مایک پنس به عنوان معاون رئیس جمهوری ریاست مجلس سنا و در نتیجه ریاست نشست روز چهارشنبه کنگره را برعهده دارد. چهار سال پیش نیز جو بایدن، معاون باراک اوباما ریاست جلسه کنگره برای بررسی و تائید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را برعهده داشت.

در این صفحه می توانید گزارش لحظه به لحظه از تحولات در واشنگتن را دنبال کنید.

توئیتر امکان توئیت کردن را برای ۱۲ ساعت از ترامپ گرفت

شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای ۱۲ ساعت امکان توئیت کردن نخواهد داشت. توئیتر تهدید کرده است که حساب شخصی دونالد ترامپ در صورت نقض مجدد مقررات استفاده از این شبکه اجتماعی به طور دائمی تعلیق خواهد شد.

پلوسی: نشست مجلس نمایندگان چهارشنبه شب ادامه می‌یابد

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه ای به اعضای این مجلس اعلام کرد که جلسه بررسی و تائید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چهارشنبه شب از سر گرفته خواهد شد. این در حالی است که شماری از طرفداران دونالد ترامپ با وجود مقررات منع رفت و آمد همچنان در خیابان های واشنگتن به سر می برند.

سندرز: ترامپ برای بقاء در قدرت هر کاری می‌کند

برنی سندرز، سناتور دموکرات ایالت ورمونت در واکنش به اشغال ساختمان کنگره آمریکا در صفحه توئیترش نوشت که دونالد ترامپ مسئول اغتشاش به وجود آمده است. او تاکید کرد که رئیس جمهوری کنونی برای بقاء در قدرت هر کاری خواهد کرد.

برنی سندرز افزود که نام دونالد ترامپ به عنوان «بدترین و خطرناک ترین» رئیس جمهوری آمریکا به ثبت خواهد رسید.

رامنی: شورش را ترامپ به راه انداخت

میت رامنی، سناتور جمهوریخواه ایالت یوتا و نامزد این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۲ با انتقاد از حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن از اشغال ساختمان کنگره به عنوان «شورشی که رئیس جمهوری ایالات متحده به راه انداخته بود» یاد کرد.

ترامپ: این روز را برای همیشه به یاد داشته باشید

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در صفحه توئیتر خود با تکرار ادعای وقوع «تقلب» در انتخابات نوشت که آنچه روز چهارشنبه در واشنگتن روی داد نتیجه سرقت «پیروزی خیره کننده» او بود. وی از هوادارانش خواسته است تا به خانه هایشان بازگردند و روز حمله به ساختمان کنگره را برای همیشه به یاد داشته باشند.

توئیتر دقایقی بعد از انتشار این توئیت تصمیم به حذف آن گرفت. شبکه اجتماعی فیسبوک نیز ویدئوی دونالد ترامپ را که او در آن ضمن تاکید بر وقوع «تقلب» از هوادارانش خواسته بود به خانه برگردند حذف کرد.

زنی که در داخل ساختمان کنگره تیر خورده بود جان باخت

رسانه های آمریکا گزارش می دهند زنی که در جریان تیراندازی در ساختمان کنگره مجروح شده بود جان خود را از دست داد.

جورج بوش خشونت‌ها در واشنگتن را محکوم کرد

جورج بوش پسر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا با انتشار بیانیه ای اشغال ساختمان کنگره را محکوم کرد. او گفته است که آنچه روز چهارشنبه در پایتخت آمریکا روی داد شایسته یک جمهوری دموکراتیک مانند ایالات متحده نیست. وی در بیانیه اش نوشته که از حوادث واشنگتن «وحشت زده» شده است.

جورج بوش پسر آخرین رئیس جمهوری جمهوریخواه پیش از دونالد ترامپ بود.

مقامات آمریکا پس از چهار ساعت از پایان اشغال ساختمان کنگره خبر دادند

مقامات آمریکا در آستانه اجرای مقررات منع رفت و آمد در واشنگتن اعلام کردند که اشغال ساختمان کنگره پایان یافته و این ساختمان اکنون «امن» محسوب می شود. هنوز مشخص نیست اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا چه موقع جلسه خود برای بررسی و تائید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را آغاز خواهند کرد.

آگهی

فرماندار ایالت ویرجینیا نیز اعلام کرده است که در بخش هایی از حومه واشنگتن که در این ایالت واقع شده اند مقررات منع رفت و آمد از ساعت شش بعدازظهر به اجرا در می آید.

هیلاری کلینتون: تروریست‌های داخلی به دموکراسی‌مان حمله کردند

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا در واکنش به حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن گفت که «تروریست های داخلی» به دموکراسی ایالات متحده حمله کرده اند. وی افزود که دموکراسی دستاوردی «شکننده» است و رهبران آمریکا باید از آن پاسداری کنند.

پلیس واشنگتن: ۱۳ نفر بازداشت شدند

پلیس واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد که تاکنون ۱۳ نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور را بازداشت کرده است. این در حالی است که پلیس پنج قبضه سلاح نیز از تظاهرکنندگان کشف و توقیف کرده است.

پلیس واشنگتن در آستانه آغاز حکومت نظامی و مقررات منع رفت و آمد با استفاده از شلیک گاز اشک آور تلاش می کند تا تظاهرکنندگان هوادار دونالد ترامپ را از اطراف ساختمان کنگره دور کند.

واکنش پایتخت‌های اروپایی‌ به اشغال ساختمان کنگره آمریکا

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اشغال ساختمان کنگره آمریکا این حادثه را «خدشه ناگوار به دموکراسی» توصیف کرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز «تهاجم بی سابقه» به دموکراسی ایالات متحده را محکوم کرد.

آگهی

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز اشغال ساختمان کنگره ایالات متحده را «صحنه هایی شرم آور» توصیف کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز در صفحه توئیترش نوشت که دونالد ترامپ و هوادارانش بالاخره باید نتیجه انتخابات روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) را بپذیرند.

پائولو جنتلونی، نخست وزیر پیشین ایتالیا و کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا نیز با انتشار عکسی از اشغال ساختمان کنگره آمریکا نوشت: «شرم آور»

ترامپ: وقت آن است که به خانه بروید

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی ضمن تاکید بر وقوع «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری از هوادارانش خواست تا به خانه بازگردند. او همچنین بر لزوم بازگشت آرامش تاکید کرد.

بایدن: تهاجم به دموکراسی آمریکا و حکومت قانون است

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا از دونالد ترامپ خواست تا در یک سخنرانی تلویزیونی خواستار پایان اشغال ساختمان کنگره شود. او همچنین گفت که رویدادهای واشنگتن «تهاجم به دموکراسی آمریکا و حکومت قانون» است. رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده از دونالد ترامپ خواست تا طبق سوگندی که یاد کرده است از قانون اساسی این کشور پاسداری کند.

آگهی

رئیس پارلمان اروپا از اشغال کنگره آمریکا «عمیقا» ابراز نگرانی کرد

دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا در واکنش به اشغال ساحتمان کنگره آمریکا در صفحه توئیتر خود خواستار احترام به رای گیری دموکراتیک شد.

بیانیه مشترک پلوسی و شومر: ترامپ خواستار پایان اشغال کنگره شود

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنا در بیانیه ای مشترک خواستار موضع گیری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در دفاع از پایان اشغال ساختمان کنگره شدند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ضمن محکوم کردن حوادث روز چهارشنبه وعده داد که متخلفان تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت. او همچنین خواستار توقف «فوری» خشونت ها شد.

کاخ سفید: گارد ملی و پلیس فدرال به کنگره اعزام می‌شوند

کاخ سفید در واکنش به اشغال ساختمان کنگره اعلام کرد که نیروهای گارد ملی و پلیس فدرال برای کمک به پایان اشغال ساختمان مجلس نمایندگان و مجلس سنا به واشنگتن اعزام می شوند.

رسانه های آمریکا گزارش می دهند که چند افسر پلیس در جریان اشغال ساختمان کنگره مجروح شده اند. دستکم یک نفر از این ماموران به بیمارستان منتقل شده است.

آگهی

تیراندازی در ساختمان کنگره

رسانه های آمریکا از تیراندازی در داخل ساختمان کنگره خبر می دهند. بنا به برخی گزارشها یک نفر در جریان این حادثه به شدت مجروح شده است.

پلیس از اعضای کنگره خواست ماسک ویژه بزنند تا بتواند گاز اشک آور شلیک کند

پلیس کنگره از اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا خواست تا ماسک ویژه بزنند تا بتواند با شلیک گاز اشک آور کنترل اوضاع را در دست بگیرد.

پلیس واشنگتن درخواست نیروی کمکی کرد. شهردار پایتخت آمریکا از ساعت شش بعدازظهر حکومت نظامی در این شهر اعلام کرد. جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا قرار است تا لحظاتی دیگر سخنرانی کند.

تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده گروهی از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در صحن مجلس سنا نشان می دهد.

تظاهرات طرفداران ترامپ و تخلیه دفاتر کنگره

گروهی از هواداران دونالد ترامپ همزمان با نشست روز چهارشنبه کنگره در واشنگتن تظاهرات کردند. برخی از ویدئوهای منتشر شده ماموران پلیس را در حال تخلیه دفاتر کنگره همزمان با تظاهرات طرفداران دونالد ترامپ نشان می دهد. شماری از معترضان با ماموران پلیس درگیر شدند.

آگهی

تلاش هواداران دونالد ترامپ برای اخلال در روند بحث در کنگره باعث شد که جلسه مجلس سنا برای بررسی اولین اعتراض گروهی از قانونگذاران به پیروزی جو بایدن متوقف شود. مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا مجبور به ترک جلسه سنا شد.

اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا مجبور شده اند تا در دفاتر خود پناه بگیرند. دونالد ترامپ در واکنش به ورود هوادارانش به ساختمان کنگره از تظاهرکنندگان خواست تا با پلیس همکاری کنند. رئیس جمهوری آمریکا همچنین از طرفدارانش خواست تا از خشونت بپرهیزند.

AP Photo
ماموران سلاح به دست در مجلس نمایندکان آمریکاAP Photo

طرح اولین اعتراض به پیروزی بایدن در نشست کنگره

دقایقی پس از آغاز نشست روز چهارشنبه کنگره آمریکا به ریاست مایک پنس شماری از اعضای مجلس نمایندگان به نتیجه آرای الکترال ایالت آریزونا اعتراض کردند. ایالت آریزونا یکی از ایالت های کلیدی در جریان کارزار انتخاباتی بود که ۱۱ رای الکترال دارد. جو بایدن با کسب آرای عمومی بیشتر در این ایالت توانست ۱۱ رای الکترال آن را در جریان انتخابات روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) کسب کند.

مایک پنس به دنبال طرح اولین اعتراض به نتیجه آرای الکترال و با توجه به حمایت تد کروز، سناتور ایالت تگزاس از اعتراض مطرح شده اعلام کرد که نشست مشترک مجالس نمایندگان و سنا متوقف می شود تا هر کدام از دو مجلس به طور جداگانه اعتراض مطرح شده را بررسی کنند.

وفاداران به دونالد ترامپ برای جلوگیری از تائید نتیجه آرای الکترال هر کدام از ایالت ها به موافقت اکثریت هر دو مجلس با اعتراض مطرح شده نیاز دارند. این در حالی است که دموکرات ها اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند. شماری از سناتورهای جمهورخواه همچون میت رامنی، سناتور ایالت یوتا نیز پیش از این اعلام کرده بودند با اعتراض ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری موافقت نخواهند کرد.

آگهی

رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا درخواست ترامپ را رد کرد

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا در نشست روز چهارشنبه این مجلس برای بررسی اعتراض مطرح شده به آرای الکترال ایالت آریزونا با درخواست دونالد ترامپ برای عدم تائید پیروزی جو بایدن مخالفت کرد.

وی که در چهار سال گذشته از متحدان سیاسی دونالد ترامپ بود تاکید کرد که کنگره و مجلس سنا امکان گزینش رئیس جمهوری به جای رای دهندگان را ندارد. او افزود که جلوگیری از تائید پیروزی جو بایدن «ضربه ای ماندگار» به نهادهای جمهوری ایالات متحده آمریکا و قانون اساسی این کشور خواهد زد.

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنا نیز معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را به همراهی با «تلاش برای کودتا» متهم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ انتقال قدرت به دولت جدید را پذیرفت

کنگره آمریکا پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند