ایران: ماهانه ۹ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی تولید می‌کنیم، اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل کند

تاسیسات غنی‌سازی اروانیوم در نطنز
تاسیسات غنی‌سازی اروانیوم در نطنز Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی دولت ایران به انتقاد اروپا در این خصوص واکنش نشان داد و گفت که غنی‌سازی اورانیوم مطابق با بند ۳۶ برجام است و بروکسل به جای صدور بیانیه و ابراز نگرانی به تعهدات انجام نداده خود عمل کند.

آگهی

ایران پس از آغاز روند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم اعلام کرد که ماهانه حداکثر ۹ کیلوگرم اورانیوم با غنای بیست درصدی را تا رسیدن به سقف تعیین شده برای ذخیره‌سازی سالانه تولید خواهد کرد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام این مطلب یادآور شد: هر ساعت ۱۷ تا ۲۰ گیرم اورانیوم ۲۰ درصدی تولید می‌شود تا هر میزان تولید این ماده ماهانه به ۸ تا ۹ کیلوگرم برسد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی که به قانون تبدیل شده دولت ایران موظف است سالانه دست کم ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۲۰ درصدی را ذخیره کند.

آقای صالحی که در حاشیه مراسم چهلمین روز ترور فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران با خبرنگاران سخن می‌گفت در ادامه به فعالیت‌های گسترده پیش رو در سازمان انرژی اتمی اشاره کرد و در این راستا از پروژه‌های ساخت دو نیروگاه اتمی در بوشهر نام برد که به گفته او جزو بزرگترین طرح‌های صنعتی کشور به ارزش ۱۰ میلیارد دلار هستند.

وی همچنین تاکید کرد که سازمان انرژی اتمی ایران در نظر دارد بر اساس قانون مصوب یک هزار سانتریفیوژ IR۲M و یک هزار ماشین IR۶ را ظرف یک سال در مراکز هسته‌ای خود نصب و راه‌اندازی کند.

توسعه فعالیت‌های هسته‌ای که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی آنرا بر عهده دولت گذاشته علاوه بر آغاز غنی سازی بیست درصدی در مجتمع فردو، تولید ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اروانیوم غنی شده و راه‌اندازی کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان را نیز شامل می‌شود.

اقدام ایران در تولید اورانیوم بیست درصدی که از سوی برخی تحلیل‌گران به عنوان نقض کامل تعهدات برجامی توصیف شده نقطه شاخص و متمایز طرح مصوب مجلس موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» است که عملا وضعیت تولید اورانیوم در ایران را به پیش از توافق هسته ای وین باز می‌گرداند.

این مصوبه همچنین سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف می‌کند تا از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ۶ برای غنی سازی اورانیوم استفاده کند؛ امری که درمغایرت کامل با مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های خارجی ارزیابی شده است.

آغاز فرایند غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم توسط ایران در حالی رسما از سوی تهران اعلام شده که اتحادیه اروپا روز سه شنبه بار دیگر ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به این روند تاکید کرد برای بازگردان ایران به تعهداتش و حفظ برجام تلاشی مضاعف انجام خواهد داد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه رویکرد ایران در غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم را نوعی انحراف از برجام تلقی کرده و یادآور شده بود که به محض تایید انجام این روند از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم‌های مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

پاسخ تهران به نگرانی‌های بروکسل: به جای نگرانی به تعهدات خود عمل کنید

نگرانی اتحادیه اروپا به سرعت و اینبار با لحنی تندتر از سوی مقامات ایرانی پاسخ داده شد. عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه انتقاد اروپا از آغاز روند غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را اینگونه پاسخ داد: «آنها حق صحبت ندارند، اگر این کار انحراف در برجام است پس عدم اجرای تعهدات آنها چیست؟ در جلسه کمیسیون مشترک برجام که اخیرا برگزار شد، در بیانیه اشاره شد که رفع تحریم‌ها یک پایه اجتناب ناپذیر برجام است. آنها باید سپاسگذار ایران باشند که برجام را با توجه به عدم اجرای تعهدات از سوی آنها و خروج آمریکا نگه داشته است.»

معاون وزیر خارجه ایران اورانیوم بیست درصدی را نیاز کشورش برای تامین سوخت راکتور تهران برشمرد که به گفته او پیش‌تر همواره از خارج وارد می‌شد.

عباس عراقچی سپس تولید اورانیوم بیست درصدی را «عکس العملی به عدم اجرای تعهدات» اروپایی‌ها توصیف کرد و خطاب به آنها گفت که «حق طلب‌کاری ندارند و باید ممنون‌دار ایران باشند که با این شرایط برجام را حفظ کرده است.»

وی در این خصوص تاکید کرد: «اجرای غنی سازی ۲۰ درصد طبق قانون مجلس است و اروپایی‌ها که خود را مهد دموکراسی می‌دانند حق ندارند ایرادی وارد کنند. اگر انحراف است اول مسیر خود وانحرافات خود را اصلاح کنند. راه حفظ برجام فشار به ایران نیست بلکه در این است که طرف‌های غربی به اجرای تعهدات‌شان طبق برجام شامل لغو تحریم‌ها بپردازند. اروپا ناکارآمدی کامل خود را در بحث برجام نشان داد، البته خودشان معتقدند توانایی اجرای تعهدات را نداشتند.»

در همین راستا علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز روز سه شنبه به انتقاد اروپا واکنش نشان داد و گفت که غنی‌سازی اورانیوم مطابق با بند ۳۶ برجام است و بروکسل به جای صدور بیانیه و ابراز نگرانی به تعهدات انجام نداده خود عمل کند.

سخنگوی دولت که در جریان نشست خبری روزانه به صورت مجازی با خبرنگاران سخن می‌‌گفت ضمن تاکید بر برگشت پذیر بودن اقدامات اخیر ایران ذیل برجام تاکید کرد تا وقتی که همه طرف‌ها به تعهدات خود پایبند نباشند ایران نیز حق خود می‌داند که اقدام مقتضی را انجام دهد.

گفتنی است که کاظم غریب آبادی، نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین نیز روز دوشنبه ضمن اشاره به تایید آغاز فرایند غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد «این اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفته است.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صالحی: به آژانس نامه زدیم که کارشناسانش را برای فک پلمپ به ایران بفرستند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران غنی‌سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد

واکنش مجلس ایران به ترور فخری‌زاده؛ آیا بازرسی‌های آژانس محدود می‌شود؟