پرونده مسمومیت ناوالنی؛ روسیه سفیر بریتانیا را احضار کرد

پرچم روسیه
پرچم روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه روز چهارشنبه ۳۰ دسامبر (۱۰ دی) اعلام کرد در پاسخ به «تحریم‌های غیرقابل قبول و غیرقانونی» اعمال شده به این کشور بر سر پرونده مسمومیت الکسی ناوالنی منتقد کرملین، سفیر بریتانیا را احضار کرده و تحریم‌های جدیدی نیز علیه شهروندان بریتانیایی اعمال خواهد کرد.

آگهی

روسیه روز چهارشنبه ۳۰ دسامبر (۱۰ دی) اعلام کرد در پاسخ به «تحریم‌های غیرقابل قبول و غیرقانونی» اعمال شده بر ضد این کشور بر سر پرونده مسمومیت الکسی ناوالنی منتقد کرملین، سفیر بریتانیا را احضار کرده و تحریم‌های جدیدی نیز علیه شهروندان بریتانیایی اعمال خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه «ناچار شده است پاسخ گام‌های غیردوستانه و غیرسازنده بریتانیا را بدهد»، اعلام کرد با احضار دبورا برونرت، سفیر بریتانیا در روسیه یادداشتی در این زمینه به وی تسلیم کرده است.

بریتانیا و اتحادیه اروپا در پاسخ به مسمومیت الکسی ناوالنی در ماه اکتبر شش مقام عالی رتبه روسیه نزدیک به ولادمیر پوتین از جمله الکساندر بورتنیکوف، رییس سرویس امنیت فدرال روسیه، را به اتهام «شرکت در عملیات مسمومیت الکسی ناوالنی» مورد تحریم قرار دادند.

مسکو روز چهارشنبه این تحریم‌ها را غیرقابل قبول و ناموجه خوانده بود.

وزارت خارجه روسیه اسامی افراد تازه اضافه شده به لیست تحریم‌ها علیه بریتانیا را اعلام نکرده، با این حال گفته است این افراد کسانی بوده‌اند که در «ایجاد تحریم‌های ضد روسی» شریک بوده‌اند.

الکسی ناوالنی ۴۴ ساله و مخالف سیاست‌های کاخ کرملین محسوب می‌شود روز ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) در داخل هواپیمایی که او را به مسکو باز می‌گرداند بیهوش شد. وی ابتدا در بیمارستانی در شهر امسک روسیه بستری و پس از دو روز برای معالجه به برلین، پایتخت آلمان منتقل شد. مدتی بعد در ماه سپتامبر دو آزمایشگاه معتبر ارتش آلمان اعلام کردند که ناوالنی با گاز اعصاب نوویچوک مسموم شده است و دو آزمایشگاه مستقل دیگر در فرانسه و سوئد نیز همین نتیجه را تأیید کردند.

پس از آنکه آلمان اعلام کرد الکسی ناوالنی با گاز اعصاب مشابه نوویچوک مسموم شده است، اروپا خواستار مسئولیت‌پذیری روسیه در قبال این حمله شد.

این در حالی بود که دولت روسیه هرگونه مسئولیت در حادثه مسمومیت ناوالنی را رد کرده و مقامات این کشور می‌گفتند که هنگام معالجه در اومسک (سیبری) هیچ عامل نوویچوک در بدن وی پیدا نشده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار جدی اتحادیه اروپا به روسیه: سرکوب‌ها ادامه پیدا کند تحریم می‌کنیم

آمریکا و اروپا خواستار آزادی منتقد پیشتر مسموم‌شدهٔ پوتین شدند

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب