وزارت دفاع آذربایجان از کشته شدن یک سرباز خود به دست نیروهای ارمنی خبر داد

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع آذربایجان می‌گوید در حملاتی که یک «گروه غیرقانونی ارمنی» علیه نیروهای ارتش این کشور داشته‌اند، هر شش مهاجم کشته‌ شده‌اند.

آگهی

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌گوید واحدهای ارتش این کشور توسط «یک گروه مسلح غیرقانونی ارمنی» در قره‌باغ مورد حمله قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس و بر اساس اعلام منابع رسمی جمهوری آذربایجان، این حملات که روز یکشنبه و در منطقه خوجاوند (مارتونی) صورت گرفته یک نظامی آذربایجان کشته و یک فرد دیگر نیز زخمی شده است.

مقامات دولت باکو همچنین اعلام کردند که این حمله را خنثی کرده و هر شش مهاجم ارمنی را کشته‌اند. بیانیه وزارت دفاع آذربایجان ساعاتی پس از آن اعلام شد وزارت دفاع ارمنستان گزارش رسانه‌ها در مورد درگیری در منطقه حدروت را انکار کرده بود. مقامات ارمنستان تاکید کرده بودند که نیروهای جدایی‌طلب ارمنی در قره‌باغ به برقراری آتش بس پایبند هستند.

بعد از انتشار بیانیه رسمی وزارت دفاع آذربایجان، نه ایروان و نه مقامات محلی قره‌باغ در این خصوص اظهارنظری نداشته‌اند.

منطقه کوهستانی قره‌باغ که در خاک جمهوری آذربایجان است برای دهه‌ها تحت کنترل دولتی خودمختار و نزدیک به ارمنستان قرار داشت. ادعاهای دو طرف بر این منطقه به بروز جنگی تمام عیار و شش هفته‌ای در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۰ انجامید که در آن بیش از ۵ هزار نفر کشته شدند. این درگیری در نهایت با میانجیگری روسیه به پایان رسید و کنترل بخش‌های مهمی از قره‌باغ به جمهوری آذربایجان واگذار شد. هرچند نیروهای حافظ صلح روسی در این منطقه حضور خواهند داشت و مشخص نیست چشم‌انداز پایان این پرونده مناقشه‌برانگیز چگونه رقم خواهد خورد.

در هفته‌های اخیر بار دیگر درگیری‌های میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ به صورت پراکنده آغاز شده و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند. نیروهای حافظ صلح روسی که برای نظارت بر اجرای موفقیت آمیز فرآیند آتش‌بس به منطقه اعزام شده‌اند نیز مواردی از نقض آتش‌بس را گزارش کرده‌اند اما مشخص نکرده‌اند کدام طرف در این خصوص مقصر بوده است.

بعد از پذیرش توافق آتش‌بس میان آذربایجان و ارمسنتان، اعتراضات و انتقادات بسیاری در خصوص عملکرد نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در این کشور مطرح شده و معترضان خواهان کناره‌گیری و استعفای او از قدرت شده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارمنستان خواستار تحقیق درباره حضور «مزدوران خارجی» آذربایجان در قره باغ شد

نگاهی به انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آذربایجان؛ علی‌اف در صدد بهره‌برداری از «پیروزی» در قره‌باغ

جمهوری آذربایجان دو دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد