روایت سران آذربایجان و ارمنستان از چشم‌انداز آتش‌بس در قره‌باغ در گفتگو با یورونیوز

نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهوری آذربایجان
نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهوری آذربایجان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رئیس‌جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان هر کدام در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز طرف دیگر را مسئول افزایش تنش و درگیری در ناگورنو قره‌باغ معرفی کردند.

آگهی

درگیری در منطقه ناگورنو-قره باغ روز چهارشنبه در حالی برای دهمین روز متوالی ادامه داشت که سخنان رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان چشم‌انداز روشنی را برای برقراری آتش‌بس در این منطقه به تصویر نمی‌کشد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان هر کدام در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز طرف دیگر را مسئول افزایش تنش و درگیری در ناگورنو-قره باغ معرفی کردند.

رئیس جمهوری آذربایجان به یورونیوز گفت: «آتش‌بس یکجانبه به دست نمی‌آید. این باید تصمیمی دوجانبه باشد. در عین حال باید در منطقه هم به اجرا در آید. همانطور که می‌دانید ارمنستان روز ۲۷ سپتامبر به ما حمله کرد. به مواضع نظامی ما حمله کردند و به زیرساخت‌های ما آسیب زدند. به غیرنظامیان حمله کردند.»

در مقابل نخست‌وزیر ارمنستان با رد ادعای الهام علی‌اف به یورونیوز گفت: «به اندازه کافی اطلاعات مبنی بر اینکه ارمنستان و قره باغ نمی‌توانستند این جنگ را آغاز کنند وجود دارد. دلیل ساده‌اش هم این است که ما برنامه نظامی دنبال نمی‌کنیم. وظیفه‌ای که ما برعهده داریم وظیفه‌ای سیاسی است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی افزود: «تنها هدف ما محافظت از ارامنه در برابر یک نسل‌کشی دیگر است. هدف دفاع از خود است.»

جمهوری آذربایجان و ارمنستان تجربه مناقشه‌ای نظامی و مرگبار بر سر کنترل قره باغ را در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی دارند. جنگ بر سر کنترل این منطقه کوهستانی در آن زمان ۳۰ هزار کشته بر جای گذاشت. صدها هزار نفر نیز مجبور به ترک محل سکونت خود شدند.

دور جدید درگیری‌ها در قره باغ که از روز ۲۷ سپتامبر (ششم مهر) آغاز شد یکی از جدی‌ترین بحران‌ها در این منطقه از زمان برقراری آتش‌بس در سال ۱۹۹۴ محسوب می‌شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه بار دیگر خواستار توقف فوری و بی قید و شرط درگیری‌ها شد. وی از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست که مذاکره بر سر آینده قره باغ را از سر بگیرند.

مشروح گفتگوی یورونیوز با رئیس جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان فردا پنج‌شنبه در وبسایت یورونیوز فارسی منتشر خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق آتش‌بس در قره‌باغ؛ ایران و فرانسه بر لزوم مذاکره باکو و ایروان تاکید کردند

ایران طرحی را برای پایان دادن به درگیری‌های ناگورنو-‌قره‌باغ آماده کرده است

ساعات پرالتهاب برای ایران و خاورمیانه؛ از گزارش حمله «قریب الوقوع» تا لغو برخی پروازهای تهران