دلیل ربودن صدها دانش‌آموز نیجریه‌ای؛ «چرای گاوها» نه افراط گرایی اسلامی

ربودن پسران دانش‌آموز در نیجریه
ربودن پسران دانش‌آموز در نیجریه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شماری از مقامات نیجریه می‌گویند دلیل ربودن دانش‌آموزان در نیجریه نه افراط‌گرایی اسلامی، که نزاع میان کشاورزان و دامداران بر سر چرای گاو‌ها است.

آگهی

شماری از مقامات نیجریه می‌گویند دلیل ربوده شدن دانش‌آموزان در نیجریه نه افراط‌گرایی اسلامی، که نزاع میان کشاورزان و دامداران بر سر چراگاه گاو‌ها است.

در اواسط ماه جاری میلادی و در جریان حمله به مدرسه شبانه‌روزی در ایالت کاتسینا دستکم ۳۳۳ دانش آموز دبیرستانی ربوده شدند. در این حمله حدود یکصد مهاجم مسلح که سوار بر موتورسیکلت بودند شرکت داشتند.

پس از این حادثه ابوبکر شکائو، رهبر گروه افراط گرای بوکوحرام، با انتشار یک فایل صوتی مسئولیت ربودن دانش آموزان را در شمال غربی نیجریه برعهده گرفت و هدف از حمله به مدرسه را «ترویج اسلام» و مقابله با «آموزش غربی و غیراسلامی» عنوان کرد.

با این حال اکنون ۴ مقام امنیتی و نظامی نیجریه که در جریان مذاکرات دولت با گروگانگیران هستند به خبرگزاری رویترز گفته‌اند دلیل اصلی نه اسلا‌م‌گرایی افراطی، که در نتیجه اختلافات محلی بر سر دزدیدن گاو‌ها، حق چرای آنان و نحوه دسترسی به آب است.

مقامات کاتسینا ، جایی که پسران بعد از ۶ روز آزاد شدند، می‌گویند این حمله توسط اعضای قومی نیمه عشیره‌ای به نام «فولانیز» انجام شده است. گفته می‌شود گله‌داران سابق این قوم پس از سرقت گاوهایشان و بیکار شدن به جرائمی نظیر آدم‌ربایی برای دریافت باج روی آورده‌اند.

نیجریه از کمبود منابع آبی رنج می‌برد و نزاع میان دامداران قبیله فولانی و کشاورزان تیره هاواسایی برای سال‌هاست که در این ناحیه ادامه دارد. کشاورزان گله می‌کنند که دامداران گاوهایشان را در مراتع آنان رها می‌کنند و دامداران شکایت دارند که گاوهایشان دزدیده می‌شوند.

اکنون در مذاکرات بر سر آزادی دانش‌آموزان، گروگانگیران با انتقاد از کشاورزان آنان را به کشتن گله‌داران قبیله فولانی و سرقت گاوهایشان متهم کرده‌اند.

ناظران می‌گویند بوکوحرام هرچند مسئولیت این آدم‌ربایی را پذیرفته است با این حال دانش‌آموزان در دستان همین گروه‌های کوچک هستند. گروه‌های راهزنی که بوکوحرام می‌کوشد از طریق اتحاد با آنان قلمرو نفوذ خود را افزایش دهد.

لای محمد، وزیر اطلاعات نیجریه، با رد ادعای بوکوحرام در قبول مسئولیت ربودن دانش‌آموزان گفت: «آن‌ها فقط می‌خواهند ادعا کنند هنوز هم یک نیروی قدرتمند هستند. پسران توسط راهزنان ربوده شدند، نه بوکوحرام».

آخرین مورد بزرگ ربایش دانش‌آموزان توسط گروه بوکوحرام شش سال بیش رخ داد، جایی که ۲۷۰ دانش آموز دختر از خوابگاهشان در شمال شرقی نیجریه ربوده شدند. از سرنوشت حدود یکصد نفر از این دختران هنوز اطلاعی در دست نیست.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردان مسلح ۱۴۰ دختر دبیرستانی را در نیجریه ربودند

موج آدم‌ربایی‌ها در نیجریه؛ تعداد نامعلومی از دانش‌آموزان یک مدرسه ربوده شدند

نیروهای امنیتی نیجریه عملیات نجات یکی از گسترده‌ترین آدم‌ربایی‌های این کشور را آغاز کردند