ترامپ عاملان کشتار سال ۲۰۰۷ بغداد را عفو کرد

دونالد ترامپ در جریان بازدید از کوه راش‌مر در تابستان ۲۰۲۰
دونالد ترامپ در جریان بازدید از کوه راش‌مر در تابستان ۲۰۲۰ Copyright Alex Brandon/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP-AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارکنان شرکت بلک‌واتر در سال ۲۰۰۷، چهارده غیرنظامی عراقی را کشته بودند.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه فرمان عفو و تخفیف مجازات ۱۵ نفر از جمله محکومان پرونده کشتار میدان نسور بغداد در سال ۲۰۰۷ و شماری از نزدیکانش در ماجرای دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ را صادر کرد.

کشتار میدان نسور و رسوایی بلک‌واترز

چهار تن از کهنه سربازان آمریکایی شاغل در شرکت امنیتی خصوصی «بلک واتر» که در سال ۲۰۰۷ و در ماجرای معروف به «کشتار میدان نسور» بغداد محکوم شده بودند، از جمله مشمولان احتمالا آخرین فرمان عفو ریاست جمهوری دونالد ترامپ بودند.

چهار مزدبگیر شرکت بلک واتر در سپتامبر سال ۲۰۰۷ و هنگام اسکورت یک گروه از کارکنان دیپلماتیک آمریکایی در میدان نسور بغداد به روی غیرنظامیان آتش گشودند و دست‌کم ۱۴ نفر را به قتل رساندند. دادگستری ایالات متحده پس از چند محاکمه و اعاده دادرسی و فرجام‌خواهی، نیکلاس سلاتر را به جرم قتل عمد به حبس ابد و سه همراه وی را به ۳۰ سال زندان محکوم کرد. مجرمان این پرونده، از همان آغاز کار اتهام قتل عمد و قتل غیرعمد را درباره خود پذیرفته اما گفته بودند که در شرایط ویژه و برای دفاع از خود غیرنظامیان را به رگبار بسته اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره لابی حامیان این مجرمان برای عفو آن‌ها منتشر شده بود. کاخ سفید پس از عفو این مجرمان اعلام کرد: «آن‌ها سابقه‌ای طولانی درخدمت به ملت داشته‌اند.»

رسوایی کشتار میدان نسور بغداد، حساسیت افکار عمومی جهانی نسبت به استفاده ارتش ایالات متحده از شرکت‌های خصوصی و سربازان مزدور را در سراسر جهان برانگیخت.

عفو محکومان پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا

دونالد ترامپ همچنین روز سه‌شنبه شماری از نزدیکان خود که در ماجرای معروف به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، درگیر بودند را عفو کرد

جورج پاپادوپولوس، یکی از مشاوران دیپلماتیک پیشین دونالد ترامپ که در جریان «تحقیقات رابرت مولر» به دروغ گفتن به اف‌بی‌آی اعتراف کرده بود، از جمله مشمولان عفو اخیر دونالد ترامپ است.

از سوی دیگر الکساندر فان در زووان، وکیل هلندی که از سوی کمیسیون تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ متهم شده بود هم از سوی ترامپ عفو شد.

دونالد ترامپ ماه گذشته مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین خود را که به اف‌بی‌آی دروغ گفته بود، عفو کرد.

کمیسیون رابرت مولر، در پایان تحقیقات طولانی خود، نتوانست ارتباطی میان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و حامیان روس را ثابت کند. با این حال شماری از نزدیکان دونالد ترامپ در آن پرونده، به‌دلیل دروغ‌گویی و تلاش برای پنهان کردن حقیقت، محکوم شدند.

کاخ سفید روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمان‌های عفو ترامپ سرانجام متهمان و محکومان این پرونده را از رنجی که به آن‌ها تحمیل شده بود، رها کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بخشش‌های دقیقهٔ نودی ترامپ؛ استیو بنون، مشاور پیشین خطاکار هم عفو شد

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟