تست واکسن ایرانی کرونا پس از هفتهٔ اول دی‌ماه با ۵۶ داوطلب آغاز می‌شود

واکسن ایرانی کرونا
واکسن ایرانی کرونا Copyright خبرگزاری صدا و سیما
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«واکسن ایرانی کرونا براساس شیوهٔ ویروس ضعیف‌شده صورت می‌گیرد و واکسن‌هایی که به این شیوه تولید شده‌اند مصونیتی بالای ۷۰ درصد و گاه تا ۹۰ درصد ایجاد می‌کنند.»

آگهی

کمیتهٔ علمی ستاد مبارزه با ویروس کرونا در ایران اعلام کرد که مرحلهٔ نخست تست انسانی واکسن کرونا پس از هفته اول دی‌ماه آغاز می‌شود. مینو محرز، محقق ارشد این کمیته گفت که مرحلهٔ اول آزمایش انسانی این واکسن، با تزریق در دو نوبت بر روی ۵۶ نفر صورت می‌گیرد.

طبق اعلام این کارشناس، داوطلبان پس از تزریق نخست، به مدت دو هفته در جای خاصی نگهداری می‌شوند و آنگاه تزریق دوم را انجام می‌دهند.

به‌گفتهٔ مسئولان وزارت بهداشت ایران شمار داوطلبان برای انجام آزمایش واکسن ایرانی «بسیار زیاد» بوده است. دکتر محرز دربارهٔ شرایط شرکت در این آزمایش گفت که‌ فرد باید بین ۱۸ تا ۵۰ ساله بوده، کاملا سالم باشد و همچنین نباید سابقهٔ ابتلا به کووید۱۹ را داشته باشد.

محقق ارشد پروژهٔ واکسن ایرانی کرونا گفت در صورتی که این کشور بتواند تأیید سازمان جهانی بهداشت را برای واکسن تولیدی خود بگیرد می‌توان امیدوار بود که این واکسن از اواخر فصل بهار در اختیار شهروندان قرار گیرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

واکسن ایرانی کرونا براساس شیوهٔ «ویروس کشته‌شده و ضعیف‌شده» صورت می‌گیرد و واکسن‌هایی که به این شیوه تولید شده‌اند مصونیتی بالای ۷۰ درصد و گاه تا ۹۰ درصد ایجاد می‌کنند.

خانم محرز تأکید کرد که کارشناسان همه‌گیری در جهان معتقدند که حتی اگر واکسن ۶۰ تا ۷۰ درصد هم کارایی داشته باشد باید آن را تزریق و مصونیت را ایجاد کرد.

تلاش برای ساخت واکسن ایرانی کرونا در حالی صورت می‌گیرد که رئيس سازمان نظام پزشکی این کشور اعلام کرد با ارسال نامه‌ای به سازمان جهانی بهداشت خواستار تسهیل روند وارد کردن واکسن به ایران شده است. و تأکید کرد که «باید واکسن خارجی را وارد کنیم.»

مطابق آخرین اعلام سازمان نظام پزشکی ایران تا کنون بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر از کارکنان بهداشت و درمان به کرونا مبتلا شده‌ و حدود ۳۰۰ نفر از آنان در گذشته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان جهانی بهداشت: توزیع واکسن ضدکرونا در میان کشورهای فقیر از ابتدای سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد

انسان‌ها چگونه بدون واکسن زنده‌ ماندند؟