اولین بومی آمریکا در قامت یک وزیر؛ جو بایدن، دب هالند را برای اداره وزارت کشور برگزید

Sue Ogrocki
Sue Ogrocki Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در صورت تایید این انتخاب از سوی سنا، خانم هالند اولین بومی آمریکا خواهد بود که به عنوان رئیس یک دپارتمان پرقدرت همچون وزارت کشور، در دولت ایالات متحده حاضر خواهد شد.

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده دب هالند، نماینده ۶۰ ساله و دموکرات نیومکزیکو در کنگره را که تبارش به بومیان سرخپوست آمریکا برمی‌گردد، به عنوان وزیر کشور انتخاب کرد.

در صورت تایید این انتخاب از سوی سنا، خانم هالند اولین بومی آمریکا خواهد بود که به عنوان رئیس یک دپارتمان پرقدرت همچون وزارت کشور، در دولت ایالات متحده حاضر خواهد شد.

با انتخاب دب هالند که عضو قبیلهٔ «لاگونا پوئبلو» است، جو بایدن بار دیگر به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش که تشکیل متنوع‌ترین کابینه کاخ سفید در طول تاریخ آمریکا است، عمل کرد.

وزارت کشور ایالات متحده، نهادی با بیش از ۷۰ هزار کارمند است که بخشی از ماموریت آن، نظارت بر منابع طبیعی کشور از جمله پارک‌های ملی و سایت‌های حفاری نفت و گاز، همچنین اراضی قبیله‌ای (محل زندگی دست‌کم ۵۷۸ قبیله) است.

دب هالند اعلام کرده است که بهبود وضعیت خدمات‌دهی دولت به قبیله‌ها بویژه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا که به قبیله‌های بومی آسیب بسیاری وارد کرده، یکی از اولویت‌های کاریش خواهد بود.

او همچنین وعده داده که در راه ترمیم روابط دولت با قبایل این کشور، که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ بشدت تیره شده، تلاش کند.

با این وجود به این انتصاب انتقادهایی نیز وارد است؛ زیرا جو بایدن در حالی که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت بسیار شکننده‌ای دارند، یکی از اعضای آن را حذف و به تیم اجرایی خود اضافه می‌کند.

بسیاری از قبال آمریکا از نامزدی خانم هالند برای این پست استقبال کرده‌اند و با راه اندازی کمپینی، در تلاشند تا حمایتهای لازم را برای متقاعد کردن سنا به تایید او برای این سمت به دست آورند.

از جمله اقدامات دونالد ترامپ که خشم قبایل بومی آمریکا را برانگیخته بود، توسعه پروژه‌های جنجالی در سرزمین‌های اجدادی آنها از جمله پروژه توسعه خط لوله داکوتا بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بقایای ۲۱۵ کودک بومی در یک مدرسه سابق شبانه‌روزی در کانادا کشف شد

نانسی پلوسی بار دیگر به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد

نیکی هیلی به کارزار انتخاباتی خود برای ورود به کاخ سفید پایان داد