سرگئی لاوروف: مسکو و دمشق روی یک برنامه گسترده راهبردی اقتصادی کار می‌کنند

دیدار وزیر خارجه روسیه و سوریه
دیدار وزیر خارجه روسیه و سوریه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) در دیدار با فیصل مقداد همتای سوری خود اعلام کرد که دمشق و مسکو در حال کار بر روی یک برنامه راهبردی گسترده در زمینه همکاری‌های اقتصادی هستند.

آگهی

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) در دیدار با فیصل مقداد همتای سوری خود اعلام کرد که دمشق و مسکو در حال کار بر روی یک برنامه راهبردی گسترده در زمینه همکاری‌های اقتصادی هستند.

وی در عین حال گفت که برخی از کشورها همچنان مانع حل بحران سوریه شده‌اند و تحریم‌های اقتصادی را برخلاف قطعنامه‌های مربوط به سازمان ملل اعمال می‌کنند.

وی تصریح کرد که روسیه ادامه حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در خاک سوریه را محکوم می‌کند.

آقای لاوروف همچنین گفت که روسیه از ابتدای سال، ۱۰۰ هزار تن گندم به‌عنوان کمک بشردوستانه به سوریه فرستاده است و قصد دارد این رقم را بیشتر کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به بازسازی اقتصاد سوریه گفت که در هفته‌های اخیر تصمیم‌های مهمی گرفته شده است که ظرفیت سوریه را برای سازماندهی کار به روش راهبردی افزایش می‌دهد. با این حال وی به جزییات بیشتر اشاره نکرد.

وزیر اقتصاد سوریه دو ماه پیش اعلام کرد که سوریه نیاز به واردات ماهانه ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تن گندم دارد و علت این کمبود را «شبه‌نظامیان» عنوان کرد که مانع از فروش گندم کشاورزان به دولت می‌شوند.

فیصل مقداد وزیر خارجه جدید سوریه که پس از درگذشت ولید معلم به این سمت رسید نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد که سطح روابط استراتژیک بین دو کشور افزایش پیدا کند.

AP/Russian Foreign Ministry Press Service
سرگئی لاوروف و فیصل مقدادAP/Russian Foreign Ministry Press Service

وی با اشاره به حضور روسیه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «تصور کنید اگر روسیه در شورای امنیت سازمان ملل نبود چه اتفاقی برای امنیت جهانی می‌افتاد؟»

به عقیده وی، روسیه تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت جهانی انجام می‌دهد.

فیصل مقداد همچنین تاکید کرد که در حال حاضر بسیاری از کشورها با وجود تحریم‌های آمریکا آماده کمک به سوریه برای بازسازی هستند: این کشورها دریافته‌اند که بازسازی سوریه به نفع همه کشورها است.

واشنگتن ماه ژوئن گذشته تحریم‌هایی با نام قیصر (سزار) را علیه سوریه اعلام کرد. تحریم‌هایی که به بیان آمریکا هدفش «مجازات کسانی است که از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون علیه مردم این کشور جنایات متعددی انجام داده‌اند.»

این تحریم‌ها به طور موثر مانع از همکاری و تجارت و سرمایه‌گذاری هر کشور، نهاد و فرد در سراسر جهان با مقامات دولتی یا نهادهای سوریه‌ای می‌شود. همچنین این تحریم‌ها اجازه بازسازی کشور جنگ زده سوریه را نیز نخواهد داد.

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه جدید سوریه ۱۰ روز پیش نخستین سفر خارجی خود را به تهران انجام داد و سفر به مسکو دومین سفر بین‌المللی وی پس از برعهده گرفتن این سمت است. تهران و مسکو دو متحد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه محسوب می‌شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی از تهدیدهای روسیه؛ پارلمان سوئد با افزایش چهل درصدی بودجه دفاعی موافقت کرد

روحانی در دیدار با فیصل مقداد: تا پیروزی نهایی در کنار ملت و دولت سوریه خواهیم ماند

وزیر خارجه جدید سوریه برای نخستین سفر خارجی وارد ایران شد