کسری ۷۹ میلیارد دلاری؛ بودجه ۲۰۲۱ عربستان با کاهش ۱۸.۵ میلیاردی هزینه‌ها تصویب شد

نشست شورای وزیران به ریاست ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی برای تصویب بودجه سال ۲۰۲۱
نشست شورای وزیران به ریاست ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی برای تصویب بودجه سال ۲۰۲۱ Copyright خبرگزاری رسمی عربستان سعودی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کسری بودجه عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر قیمت پایین نفت و رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا به ۷۹ میلیارد دلار(۶۴.۸ میلیارد یورو) می‌رسد و لایحه بودجه سال ۲۰۲۱ این کشور نیز با کسری ۳۸ میلیارد دلاری(۳۱.۲ میلیارد یورو) به تصویب شورای وزیران و تایید ملک سلمان، پادشاه سعودی رسید.

آگهی

کسری بودجه عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر قیمت پایین نفت و رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا به ۷۹ میلیارد دلار(۶۴.۸ میلیارد یورو) می‌رسد و لایحه بودجه سال ۲۰۲۱ این کشور نیز با کسری ۳۸ میلیارد دلاری(۳۱.۲ میلیارد یورو) به تصویب شورای وزیران و تایید ملک سلمان، پادشاه سعودی رسید.

شورای وزیران عربستان سعودی در نشست مجازی روز چهارشنبه با حضور سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، بودجه سال آینده را با پیش‌بینی رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی تصویب کرد. مطابق اعلام کابینه عربستان، اقتصاد این کشور با کاهش ۳.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۲۰۲۰ مواجه خواهد شد.

البته صندوق بین‌المللی پول پیشتر رشد منفی اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی را ۵.۴ درصد برآورد کرده بود.

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون با کسری بودجه مواجه است و مطابق پیش‌بینی وزارت دارایی این کشور، کسری بودجه تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

مطابق ارزیابی کارشناسان اقتصادی، عربستان برای متعادل کردن بودجه خود نیازمند فروش نفت ۸۰ دلاری است، در حالی که نرخ کنونی هر بشکه نفت در حدود ۵۰ دلار است.

مطابق اعلام وزارت دارایی عربستان، تامین منابع بودجه با توجه به قیمت فعلی نفت، ذخایر بانک مرکزی این کشور را از ۹۲ میلیارد دلار(۷۵.۴ میلیارد یورو) فعلی به ۷۴.۶ میلیارد دلار(۶۱.۱۸ میلیارد یورو) کاهش خواهد داد.

با این حال، کسری بودجه سال آینده عربستان معادل ۴.۹ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود؛ نرخی که احتمال دارد در سال جاری به ۱۲ درصد برسد.

کسری بودجه ۷۹ میلیارد دلاری عربستان در سال جاری میلادی در شرایطی است که رقم بودجه پیشنهادی دولت حسن روحانی برای اداره ایران در سال ۱۴۰۰ بر پایه نرخ ۲۶ هزار تومانی دلار برابر با ۹۳.۶ میلیارد دلار(دو هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان) است. همچنین این رقم بر اساس نرخ پیشنهادی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی دلار که از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای سال آینده اعلام شده، معادل ۲۱۱.۷ میلیارد دلار خواهد بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هزینه‌های عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ با ۷ درصد کاهش نسبت به سال جاری میلادی به ۲۶۴ میلیارد دلار(۲۱۶.۵ میلیارد یورو) خواهد رسید. دولت عربستان برای تامین هزینه‌های خود از ژوئیه گذشته نرخ مالیات ارزش افزوده را سه برابر کرد و به ۱۵ درصد رسانده که موجب کاهش قدرت خرید عمومی و رشد تورم شده است.

تقریباً دو سوم سعودی‌ها در استخدام دولت هستند و هزینه دستمزد آنها تقریبا نیمی از هزینه‌های دولت را تشکیل می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکود، بدهی و بیکاری تاریخی بریتانیا؛ دفتر نظارت بر بودجه: بدون توافق با اروپا وضع بدتر می‌شود

سرمربی الهلال پس از ثبت رکورد ۲۸ پیروزی متوالی: هنوز وقت جشن گرفتن نیست

«لمس نامناسب» خبرنگار زن؛ اولین ربات انسان‌نمای مرد عربستان جنجال‌ساز شد