دادگاه فرانسه احکام چهارده متهم حملات سال ۲۰۱۵ پاریس را صادر کرد

Michel Euler
Michel Euler Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاه جنایی پاریس روز چهارشنبه ۱۶ دسامبر، شش سال پس از حمله به دفتر نشریه طنز «شارلی ابدو» و فروشگاه «کشر» در سال ۲۰۱۵ میلادی که در مجموع ۱۷ کشته برجای گذاشت، احکام چهارده فرد متهم به همدستی و کمک به عاملان این حملات را اعلام کرد.

آگهی

دادگاه جنایی پاریس روز چهارشنبه ۱۶ دسامبر، شش سال پس از وقوع حمله به دفتر نشریه طنز «شارلی ابدو» و فروشگاه «کشر» در سال ۲۰۱۵ میلادی که در مجموع ۱۷ کشته برجای گذاشت، احکام چهارده فرد متهم به همدستی و کمک به عاملان این حملات را اعلام کرد.

احکام صادره سبک‌تر از احکامی بود که پیش‌تر دادستان ضدتروریسم این کشور درخواست کرده بود؛ یعنی حبس ابد برای دو متهم و ۵ تا ۳۰ سال زندان برای ۱۲ نفر دیگر.

سنگین‌ترین حکم یعنی حبس ابد، برای محمد بالحسین صادر شد که گمان می‌رود به سوریه گریخته و در آنجا کشته شده باشد و به همین دلیل بطور غیابی محاکمه شد. بر اساس حکم دادگاه او مربی امدی کولیبالی، مهاجم ۳۲ ساله آفریقایی‌تباری بوده که به عنوان عامل گروگانگیری در فروشگاه کشر شناخته شده است. جرم محمد بالحسین، اتهام «مشارکت» در این اقدام تروریستی اعلام شد.

حیات بومدین، شریک زندگی پیشین امدی کولیبالی که چند روز قبل از این حمله به سوریه گریخته بود نیز به ۳۰ سال زندان که دو سوم این دوره حبس امنیتی است، محکوم شد.

حکم مشابهی نیز یعنی ۳۰ سال زندان برای علیرضا پولات، شهروند ۳۵ سالۀ ترک-‌فرانسوی که «دست راست مهاجمان در حمله به کشر» و مرکز اصلی آمادگی‌ها برای آن خوانده می‌شد، صادر گردید.دادستان کل برای او درخواست حبس ابد کرده بود.

سه متهم دیگر که همه از نزدیکان امدی کولیبالی محسوب می‌شدند و دارای دیدگاه‌های افراطی بودند نیز در اتهام ارتباط با جنایتکاران تروریست مقصر شناخته شدند. در میان این سه نفر، عمار رمضانی بیشترین مجازات یعنی۲۰ سال زندان که دو سوم آن حبس امنیتی بود دریافت کرد. نزار میکائیل پاستور الوتیک، همسلولی پیشین کولیبالی به ۱۸ سال زندان و ویلی پرووست به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

قضات این دادگاه اتهامات تروریستی علیه ۶ متهم دیگر که کولیبالی را بسیار کم می‌شناختند و داشتن هیچ نوع دیدگاه افراطی درباره آنها به اثبات نرسیده بود را رد کردند.

برای چهار متهم دیگر نیز که در این پرونده از آنها به عنوان متهمان منطقه «بلژیک-‌آردن» یاد می‌شد یعنی مِتن کاراسولار، میشل کاتینو، عبدالعزیز عباد و موگل مارتینز به جرم همکاری با «جنایتکاران و تهیه سلاح برای عاملان حملات» مجازات ۵ تا ۱۰ سال زندان در نظر گرفته شد.

برای سعید مخلوف و محمد فارس، دو متهم دیگری که از آنها به عنوان متهمان بخش «لیل» یاد می‌شد نیز حکم ۸ سال زندان و درنهایت برای کریستف راموئل حکم چهار سال زندان صادر شد.

دادگاه درباره آخرین متهم این پرونده یعنی مهدی بالحسین، برادر محمد بالحسین که گمان می‌رود مرده باشد و غیابی محاکمه شد نیز ختم دادرسی عمومی را اعلام کرد. او پیش از این در ژانویه گذشته به دلیل همکاری با گروه‌های تروریستی در دادگاه دیگری محاکمه و محکوم شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهادت اولاند در دادگاه حملات ترویستی پاریس: داعش دموکراسی و شیوه زندگی ما را هدف قرار داده بود

«کشتار شارلی ابدو»؛ چهارده متهم بعد از ۵ سال در پاریس محاکمه می‌شوند

مراسم چهارمین سالگرد حمله شارلی ابدو در پاریس برگزار شد