حمله به می‌ فروشی‌های بغداد؛ «فقط فروشگاه‌های مسیحیان را منفجر می‌کنند نه فروشگاه مسلمانان را»

تصویر از ویدیو
تصویر از ویدیو Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آندره که در بغداد فروشگاه شراب‌فروشی بزرگی داشته از ضرر ۳۰۰ هزار دلاری به مغازه‌اش پس از حمله و انفجار اخیر به آن می‌گوید. او از بانیان این کار گله دارد و می‌گوید: «چرا به فروشگاه مسلمانانی که مشروب می‌فروشند حمله نمی‌کنند و فقط فروشگاه‌های متعلق به ایزدی‌ها و مسیحیان را هدف قرار می‌دهند.»

آگهی

چند روزی است که حملات به معدود فروشگاه‌های مشروبات الکلی در بغداد، پایتخت عراق تشدید شده است. این حملات صاحبان مغازه‌ها را وحشت‌زده کرده است. آنها می‌ترسند که اسلامگرایان تندرو به دنبال حذف مصرف الکل در این کشور باشند. در عین حال خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از عراق فرضیه جنگ قدرت بر سر تجارت سودآور مشروبات الکی در این کشور را نیز مطرح کرده است.

حمله به فروشگاه‌های مشروبات الکی در کشور عراق اتفاق تازه‌ای نیست. ۱۷ آذر ۱۳۹۲ چندین نفر در حمله افراد مسلح به مشروب‌فروشی‌ها در بغداد کشته شدند.

حالا در موج تازه مخالفت با مشروبات الکی در این کشور اسلامی برخی از شهروندان عراقی با در دست داشتن پلاکاردهایی به فعالیت مغازه‌های مشروب فروشی در بغداد اعتراض دارند. آنها در پلاکاردهایشان به سخنان شخصیت‌های دینی و نهی آنها از مصرف الکل و مضرات آن تاکید کرده‌اند.

AFP
تظاهرات در بغدادAFP

«اگر دنبال اجرای شرع هستند آیا نباید سراغ صاحبان فروشگاه‌های مسلمان هم بروند؟»

آندره جوان مسیحی که در بغداد یک فروشگاه بزرگ مشروبات الکلی داشته از حمله‌ها و انفجار صورت گرفته در مغازه‌اش گله دارد و می‌گوید: «فروشگاه‌های مشروبات الکلی متعلق به مسلمانان هم وجود دارد اما آنها آن فروشگاه‌ها را منفجر نمی کنند آنها فروشگاه‌های بزرگتر و فروشگاه‌های مسیحیان و ایزدی‌ها را منفجر می‌کنند.»

او در ادامه می‌افزاید: «می‌خواهند چه قانون شرعی وضع کنند؟ اگر می‌خواهند شرع را اجرا کنند آیا نباید سراغ صاحبان فروشگاه‌های مسلمان هم بروند و از آنها بپرسند شما که مسلمان هستید چگونه مشروبات الکلی می‌فروشید؟»

ضرر ۳۰۰ هزار دلاری فروشگاه مشروبات الکی

آندره درباره ضرر مالی ناشی از انفجارهای اخیر و آسیب‌های وارد شده به فروشگاهش می‌گوید: «آنها فروشگاه ما را منفجر کردند، آن را بازسازی کردیم و کالاهای تازه در آن گذاشتیم. از کجا می‌دانید که آنها دوباره باز نخواهند گشت و اینجا را منفجر نمی‌کنند؟ در انفجار قبلی محصولاتی را از دست دادیم که بی‌مانند بود، واقعا محصولات خوبی بود. »

او می‌افزاید: «ما مهمترین فروشگاه بغداد بودیم، کالاهایی داشتیم که هیچ کس نظیرشان را ندیده است. مجموع ضررهای ما به ۳۰۰ هزار دلار رسیده است.»

AP Photo
آندره، صاحب مغازه مشروبات الکی در بغدادAP Photo

«فسق و فجور در حال رخنه‌کردن به محله‌های محبوب ماست»

علی محمد، سخنگوی گروه جوانان شریعت در یک تظاهرات علیه فروش و مصرف الکل در بغداد خطاب به حاضران می‌گوید: «این تظاهرات علیه مظاهر فسق و فجوری است که در برخی محله‌های محبوب ما رخنه کرده است.»

AFP
تظاهرات ضد مشروبات الکی در بغدادAFP

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشته: «ممکن است یک ماجرای بزرگتر در پشت صحنه بمب‌گذاری‌های بغداد وجود داشته باشد، جنگ قدرت بر سر کنترل تجارت سود آور مشروبات الکی در کشور با اکثریت مسلمان عراق.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحفه اسرائیلی‌ها برای پمپئو؛ شرابی به نام وزیر خارجه آمریکا در بلند‌‌ی‌های جولان

عبدالسلام: حمله ما به شما نه به دلیل خوردن خوک و شراب، بلکه برای دفاع از خودمان است

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود