یک فرد مظنون به عضویت در حزب‌الله لبنان به جرم دست داشتن در ترور رفیق حریری به حبس ابد محکوم شد

حسن نصرالله و رفیق حریری
حسن نصرالله و رفیق حریری Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حکم حبس ابد برای فرد مظنون به عضویت در حزب‌الله که به دست داشتن در ترور رفیق حریری، توسط دادگاه ویژه لبنان که متشکل از قضات لبنانی و بین‌المللی است صادر شده است.

آگهی

یک فرد مظنون به عضویت در حزب‌الله لبنان به جرم دست داشتن در ترور رفیق حریری به حبس ابد محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه حکم حبس ابد برای فرد مظنون به عضویت در حزب‌الله که به دست داشتن در ترور رفیق حریری، توسط دادگاه ویژه لبنان که متشکل از قضات لبنانی و بین‌المللی است صادر شده است.

مقر این دادگاه که مستقل از دستگاه قضایی لبنان و دارای ماهیت بین‌المللی است در حومه شهر لاهه هلند بنا شده است. دادگاه بین‌المللی لبنان با این حال با تبعیت از قوانین جزائی لبنان مجرمان را تحت پیگرد قضایی قرار می‌دهد. رسیدگی به جرائم تروریستی از جمله ماموریت‌های ویژه این دادگاه عنوان شده است.

دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان تابستان سال جاری میلادی طی نشستی با اعلام تکمیل تحقیقات مربوط به پرنده قتل رفیق حریری، ضمن رد «نقش مستقیم» سوریه و حزب الله در این پرونده، یکی از اعضای حزب الله به نام سلیم عیاش را در زمینه ترور نخست وزیر پیشین لبنان مجرم معرفی کرده بود.

سلیم عیاش به همراه سه فرد دیگر به نام‌های «حسن حبيب مرعی»، «حسين حسن عنيسی»، «اسد حسن صبرا» که گفته می‌شود هر سه عضو حزب‌الله لبنان هستند به صورت غیابی در نشست ماه اوت این دادگاه محاکمه شدند که در نهایت از میان چهار مظنون به مشارکت و دست داشتن در ترور رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ در نهایت سلیم عیاش به عنوان مجرم معرفی شد.

داوید ری،‌ از قضات دادگاه ویژه پس از نشست صبح روز جمعه این دادگاه در شهر لیدسخندام به خبرنگاران گفت: «دادگاه برای سلیم عیاش، حداکثر مجازات را در نظر گرفته است.»

AP Photo
نشست روز جمعه یازدهم دسامبر دادگاه ویژه لبنان به ریاست قاضی داوید ریAP Photo

رفیق حریری، سیاستمدار کهنه‌کار و نخست وزیر اسبق لبنان دو دوره طی سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ سکان هدایت دولت در کشورش را در دست داشت و یکسال پس از کناره‌گیری از سمتش در سال ۲۰۰۴ طی عملیاتی توسط تعدادی افراد ناشناس ترور شد.

عملیات ترور رفیق حریری روز ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۵ در جریان بمب‌گذاری بر سر راه کاروان خودروهای حامل وی در بیروت انجام شد که جدا از کشته شدن وی به مرگ بیست و یک نفر دیگر منجر شد.

پس از این ماجرا دادگاهی ویژه متشکل از قضات لبنانی و بین‌المللی در لاهه هلند تحقیقات در باره ماجرای ترور را آغاز کرد و سرانجام ماه اوت سال جاری میلای پس از یازده سال تحقیق سلیم عیاش را به عنوان مجرم معرفی کرد.

گفتنی است که حزب‌الله لبنان همواره هرگونه نقش در ماجرای ترور رفیق حریری را رد کرده است.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ضیافت شام با چاشنی سیاست؛ ماکرون و حریری موانع تشکیل دولت جدید لبنان را بررسی کردند

دادگاه قتل رفیق حریری؛ گره‌ها باز می‌شود؟