فریاد بشر؛ نگاهی به یک قرن رنج بشری در آینهٔ تن هنرمند ایرانی

فریاد بشر، اثر احمدرضا نوری
فریاد بشر، اثر احمدرضا نوری Copyright عکس از مسلم دهقانی
Copyright عکس از مسلم دهقانی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«هر عکس این مجموعه عنوانی نمادین گرفته و شمار جان‌باختگان هر فاجعه نیز در زیر آن آمده است. عریانی تن هنرمند نیز بر بی‌لباسی و همگانی‌بودنِ رنج اشاره دارد.»

آگهی

«فریاد بشر» نام مجموعه عکسی است از احمدرضا نوری،‌ هنرمند ایرانی، که در برنامه مجمع اقتصاد شهری با نام «فریاد بشر: میزگردی دربارهٔ حقوق بشر و شهرها»، به‌مناسبت روز حقوق بشر، در تورنتوی کانادا از آن رونمایی شد.

این مجموعهٔ عکس، با همراهی قطعات موسیقی، به‌مناسبت همین رویداد طراحی و اجرا شده و در نهایت کتابی نیز از آن تهیه شده است.

هر قطعه از ۳۰ عکس این مجموعه واکنشی به یک فاجعهٔ انسانی نظیر جنگ است که در مجموع به مرگ میلیون‌ها نفر انجامیده؛ از رویدادهایی نظیر جنگ‌جهانی اول و دوم، انفجار بمب‌های ‌هسته‌ای در ژاپن، هولوکاست، نسل‌کشی ارامنه،‌ جنگ ایران و عراق، جان‌ باختن مردم در افغانستان و همینطور جنگ قره‌باغ.

عکس‌ها هر کدام با جمله یا پرسشی نمادین همراهند و همچنین شمار جان‌باختگان هر فاجعه نیز در پایین آنها قید شده است. قطعه‌ای موسیقیِ انتخابی یا ساختهٔ خود هنرمند هر عکس‌ را همراهی و بر مضمون آن تأکید می‌کند، در حالی که عریانی شخصیت نیز بر بی‌لباسی و همگانی‌بودنِ رنج اشاره دارد.

عکس‌ها از مسلم دهقانی
مضمون قید شده در عکس‌ها از راست به چپ: ۱. سپتامبر سیاه در اُردن؛ جان‌باختگان: ۳۰ هزار نفر ۲. جنگ کُره؛ جان‌باختگان: ۲/۵ میلیون نفر ۳. جنگ ایران و عراقعکس‌ها از مسلم دهقانی

احمدرضا نوری، که پیش‌ از این نیز در جشن هفتاد‌و‌پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد موسیقی اجرا کرده بود، می‌گوید که بازدید از نمایشگاهی در پاریس الهامبخش اثر اخیرش بوده، و قصد داشته با ارائهٔ آن بر ضرورت مقابله با خشونت تاکید کند. عکّاسی و کار گرافیکی این مجموعه نیز بر عهدهٔ مسلم دهقانی بوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

میز گرد حقوق بشر و شهرها، با موضوع آگاهی‌رسانی در زمینهٔ خشونت و جنگ، و چگونگی گذر از آنها، با حضور شهرداران، معماران، کنشگران، و مدیران سازمان ملل، ۲۰ آذر ماه،‌ همزمان با روز جهانی اعلامیهٔ حقوق بشر، به‌شکل آنلاین در تورنتوی کانادا برگزار شد.

اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر، پیمانی بین‌المللی است که در پی آثار ویرانگر جنگ جهانی دوم، روز ۱۰ سپتامبر ۱۹۴۸ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاریس به تصویب رسید. این اعلامیه برای نخستین بار حقوقی را که تمامی انسان‌ها مستحق آن هستند اعلام می‌دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روزهای پایانی عزلت هنر در سال کرونا؛ از نقاشی در مزرعه تا خوانندگی پشت ویترین

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟

زنبورها و شامپانزه‌ها؛ از نابغه‌های کوچک روی زمین چه می‌دانیم؟