اهدای نوبل صلح ۲۰۲۰ به برنامه جهانی غذا: «وقت عمل کردن است»

برنامه جهانی غذا در یمن
برنامه جهانی غذا در یمن Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ در شهر رم ایتالیا به برنامه جهانی غذا اعطا شد. برنامه‌ای متفاوت نسبت به سال‌های گذشته که به‌خاطر شیوع کرونا اینبار در سالمرگ آلفرد نوبل در پایتخت نروژ برگزار نشد.

آگهی

جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ در شهر رم ایتالیا به برنامه جهانی غذا اعطا شد. برنامه‌ای متفاوت نسبت به سال‌های گذشته که به‌خاطر شیوع کرونا اینبار در سالمرگ آلفرد نوبل در پایتخت نروژ برگزار نشد.

مدال و دیپلم نوبل صلح در مراسم امروز ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر) به دیوید بیسلی مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا اهدا شد. این نهاد همچنین مبلغ ۱۰ میلیون کرون (۱.۱ میلیون دلار) جایزه نقدی را دریافت می‌کند.

آقای بیسلی پس از دریافت جایزه گفت: «معتقدیم غذا راهی برای صلح است.»

کمیته نوبل می‌گوید که این سازمان در سال‌های گذشته پیکار گسترده‌ای را برای مبارزه با گرسنگی و عدم امنیت غذایی میلیون‌ها نفر در جهان انجام داده است.

کمیته نوبل به نقش برنامه جهانی غذا در بهبود شرایط صلح در مناطق تحت تاثیر درگیری‌ها و همچنین به‌عنوان یک نیروی محرک در تلاش برای جلوگیری از استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی اشاره کرده است.

برنامه جهانی غذا سازمان ملل تخمین می‌زند که فعالیت‌هایش به حدود ۹۷ میلیون نفر در ۸۸ کشور جهان کمک می‌کند.

آقای بیسلی در سخنرانی خود همزمان با دریافت جایزه گفت که این جایزه «دعوت به عمل» است: «امروز در بحرانی قرار داریم. این جایزه صلح نوبل بیش از یک تشکر است. این جایزه دعوت به عمل است.»

وی افزود: «عدم رسیدگی به نیازها باعث بروز بیماری همه‌گیر گرسنگی خواهد شد که [حتی] کووید را کم اهمیت جلوه می‌دهد.»

وی هشدار داد که ۲۷۰ میلیون نفر در جهان به سمت گرسنگی گام بر می دارند.

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا همچنین گفت: «من شب با فکر بچه‌هایی که نجات دادیم به رختخواب نمی‌روم. من با گریه با فکر بچه‌هایی که نتوانستیم نجات دهیم به رختخواب می‌روم. وقتی نه پول کافی داریم و نه دسترسی مورد نیاز، باید تصمیم بگیریم کدام بچه تغذیه شود و کدام گرسنه بماند، کدام زندگی کند و کدام بمیرد.»

وی این درخواست را ارائه کرد که از آن‌ها نخواهند انتخاب کنند چه کسی زنده بماند و چه کسی بمیرد. بلکه همه جمع شوند در تغذیه افراد گرسنه سهیم باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار برنامه جهانی غذا: شمار گرسنگان عالم ممکن است دو برابر شود

حوثی‌ها برنامه جهانی غذا را به ارسال کمک‌های خوراکی فاسد به یمن متهم کردند

شاخص صلح جهانی؛ ایرانی‌ها تا چه حد در مقایسه با دیگر کشورها در امنیت و آرامش هستند؟