وزیر خارجه آذربایجان در تهران: احیای ۱۳۲ کیلومتر مرز مشترک طرح‌های جدید ایجاد می‌کند

دیدار وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران
دیدار وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران Copyright ریاست جمهوری ایران
Copyright ریاست جمهوری ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با حسن روحانی با اشاره به احیای ۱۳۲ کیلومتر مرز مشترک با ایران که اخیرا در جریان درگیری‌های قره‌باغ از سوی آذربایجان تحت کنترل دوباره در آمده است گفت: «احیای این مرزها می تواند پروژه های همکاری جدیدی برای دو کشور ایجاد کند.»

آگهی

جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با حسن روحانی با اشاره به احیای ۱۳۲ کیلومتر مرز مشترک با ایران که اخیرا در جریان درگیری‌های قره‌باغ از سوی آذربایجان تحت کنترل دوباره در آمده است گفت: «مرزهای آذربایجان با ایران، مرز دوستی و توسعه است و بر این باور هستیم که احیای این مرزها می تواند پروژه های همکاری جدیدی برای دو کشور ایجاد کند.»

دور جدید درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ از روز ۲۷ سپتامبر (۶ مهر ) آغاز شده بود و پس از ۴۴ روز نبرد، نیروهای جمهوری آذربایجان توانستند کنترل چندین منطقه در قره‌باغ را برعهده بگیرند و در نهایت دو کشور با میانجی‌گری روسیه توافق آتش‌بس امضا کردند. بخشی از این مناطق در مرز با ایران قرار داشت.

جیحون بایراموف در سفر امروز خود به تهران و در گفت‌وگو با رئیس جمهوری ایران تحریم‌های آمریکا را مانع توصیف و ابراز امیدواری کرد که با شرایط جدید بین‌المللی و رفع موانع موجود ناشی از تحریم‌های آمریکا، پروژه‌های مشترک همکاری دو کشور به سرعت اجرایی و عملیاتی شود.

وی تاکید کرد که اجرای پروژه راه‌آهن رشت - آستارا موجب افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور شود.

در جنگ ۴۴ روزه اخیر مقام‌های ایران حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کرده بودند و از جدایی‌طلبان ارمنی که تحت حمایت ارمنستان قرار دارند خواسته بودند که قره‌باغ را تخلیه کنند.

ناگورنو قره‌باغ در جمهوری آذربایجان قرار دارد اما از زمان جنگ سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای جدایی‌طلب ارمنی که مورد حمایت ارمنستان هستند قرار گرفت.

پیشنهاد ایران برای مشارکت در بازسازی قره‌باغ

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دیدار امروز خود با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از پایان جنگ میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان و آزاد شدن مناطقی که او آن‌ها را «مناطق اشغالی» نامید، ابراز خشنودی کرد.

وی اعلام آمادگی کرد تا ایران به استحکام آتش‌بس میان دو کشور و برقراری ثبات در منطقه کمک کند.

وی همچنین تاکید کرد «با توجه به همسایگی دو کشور حضور و مشارکت ایران در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ قره‌باغ به نفع دو کشور خواهد بود.»

طبق گزارش رسانه‌های ایران، جیحون بایراموف در سفر خود به تهران همچنین با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره قره‌باغ بحث و گفت‌وگو کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سنای فرانسه: «جمهوری قره‌باغ» به رسمیت شناخته شود؛ واکنش آذربایجان و ترکیه

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟