موافقت اتحادیه اروپا با تحریم‌های حقوق بشری مشابه قانون «ماگینتسکی» در آمریکا

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل
نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم روز دوشنبه وزرای خارجه این اتحادیه را «نقطه عطف» توصیف کرد.

آگهی

کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه با تعیین ساز و کاری مشابه «سند ماگینتسکی» در آمریکا که امکان تحریم ناقضان حقوق بشر را تسهیل می کند موافقت کردند.

این تصمیم در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل اتخاذ شد. ساز و کار جدید به اتحادیه اروپا امکان می دهد تا اموال افرادی را که در نقض جدی حقوق بشر نقش دارند توقیف و ورود آنها را به این اتحادیه ممنوع کند.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۲ با تصویب «سند ماگینتسکی» به دولت این کشور امکان داد تا تحریم هایی را علیه «ناقضان حقوق بشر» وضع کند. دولت آمریکا براساس این قانون امکان توقیف اموال این افراد و جلوگیری از ورود آنها به ایالات متحده را دارد. 

نام این قانون به سرگئی ماگینتسکی، وکیل روس اشاره دارد که پس از افشای شبکه ای از «فساد مالی» مقامات روسیه بازداشت شد و در نهایت در سال ۲۰۰۹ در زندان درگذشت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توئیتر خود تصمیم روز دوشنبه وزرای خارجه این اتحادیه را «نقطه عطف» توصیف کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیل براودر، یکی از همکاران سرگئی ماگینتسکی در واکنش به تصمیم روز دوشنبه وزارای خارجه اتحادیه اروپا گفت: «یکی از مشکلات سند ماگینتسکی اتحادیه اروپا این است که به موضوع "دزدسالاری" (کلپتوکراسی) نمی پردازد و تنها شامل نقض حقوق بشر می شود. این در حالی است که یافته های ما نشان می دهد که نقض حقوق بشر و "دزدسالاری" با یکدیگر در ارتباط هستند و در آمیخته اند.»

تحریم های حقوق بشری اتحادیه اروپا براساس پیشنهاد یکی از کشور عضو این اتحادیه و یا مسئول سیاست خارجی آن در شورای اتحادیه اروپا تصویب خواهد شد. انتظار می رود تصمیم وزارای خارجه اتحادیه اروپا برای تعیین ساز و کاری مشابه «سند ماگینتسکی» در آمریکا، امکان واکنش سریع تر و موثرتر این اتحادیه به موارد نقض حقوق بشر را فراهم کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات سازنده در اولین روز نشست رهبران اروپایی: توافق برسر بودجه احیای اقتصادی

دیوان حقوق بشر اروپا، ترکیه را به دلیل بازداشت ۱۰ خبرنگار محکوم کرد

پرسش‌ها و انتقادات چین، ایران و سوریه از آمریکا درباره حقوق بشر