پرسش‌ها و انتقادات چین، ایران و سوریه از آمریکا درباره حقوق بشر

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست تازه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا اختصاص داشت و کشورهای غیر‌هم‌پیمان آمریکا نظیر ایران، چین و سوریه سوالات مختلفی را در این رابطه از نماینده آمریکا پرسیدند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا برای اولین بار در پنج سال اخیر در شورای حقوق بشر سازمان ملل، مورد پرسش موضوعات حقوق بشری قرار گرفت. بدنه این نهاد اصلی حقوق بشری سازمان ملل که در اختیار کشورهای غیر هم‌پیمان آمریکا قرار دارد به شدت واشنگتن را در خصوص نقض حقوق بشر در این کشور به پرسش گرفتند.

حضور اعضایی چون ایران، سوریه، ونزوئلا، چین و روسیه در این نهاد سبب شد تا ایالات متحده با انبوهی از پرسش‌ها در خصوص نقض حقوق بشر کودکان مهاجر، حقوق سیاهان و همچنین تحریم‌های دیگر کشورها قرار گیرد.

روز دوشنبه ۹ نوامبر، حدود ۱۲۰ کشور در یک جلسه ۳ ساعت و نیمه که به صورت مجازی برگزار شد در خصوص گزارش ماه اوت این کمیته درباره وضعیت حقوق بشر در آمریکا بحث و گفتگو کردند.

اندرو برمبرگ، نماینده آمریکا در این جلسه با اشاره به این که نظام این کشور ساز و کار دموکراتیکی دارد، افزود: «سیستم سیاسی و اجتماعی در ایالات متحده به این شکل طراحی شده که امکان بحث و بررسی در خصوص موضوعات مختلف را می‌دهد و این خود سبب پیشرفت در امور و انجام اصلاحات لازم می‌شود. ما مایلیم به صراحت به نقض‌های خود اعتراف کنیم.»

نماینده آمریکا همچنین در ادامه افزود: «از آنجا که شاهد نقض بی‌سابقه حقوق بشر توسط دولت‌های استبدادی در سراسر جهان هستیم، ایستادگی برای دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی از هر زمان دیگری مهم‌تر است و ما این کار را با استقبال از انتقادات سازنده و شفافیت در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده نشان می‌دهیم.»

برخی از کشورها از پیش سوالات خود را برای این جلسه ارسال کرده بودند. از جمله چین از ایالات متحده پرسیده بود طی ۴ سال گذشته و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ چه تعداد کودک از مادران خود جدا شده و در کمپ‌ها نگهداری شده‌اند. همچنین چه تعدادی از پناهجویان طی این مدت در کمپ‌های پناهجویی جان خود را از دست داده‌اند. دیگر سوال چین از هیئت آمریکایی به مداخلات نظامی واشنگتن در دیگر مناطق جهان مربوط می‌شد و پکن از آمریکا سوال کرد آیا این کشور قصد دارد به مداخلات نظامی خود که به کشتار افراد زیادی از غیرنظامیان در دنیا منجر شده است پایان دهد یا خیر؟

نماینده ایران نیز از آمریکا پرسید آیا این کشور برنامه‌ای دارد که به سیاست غیرقانونی خود برای تحریم دیگر کشورها پایان دهد یا خیر؟

سوریه دیگر کشوری بود که از آمریکا پرسید واشنگتن برای پایان دادن به اشغال قانونی این کشور در سوریه چه اقداماتی انجام داده است.

این جلسه در حالی برگزار شد که در ماه اوت، گزارشی از سوابق حقوق بشری ایالات متحده در سالهای اخیر از سوی این نهاد حقوق بشری سازمان ملل منتشر شده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پرونده حقوق بشری ایالات متحده آخرین بار در سال ۲۰۱۵ در شورای حقوق بشر سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. دولت دونالد ترامپ دو سال قبل اعلام کرد به دلیل این که این نهاد دستور کاری «ضد اسرائيلی» دارد، عضویت خود را در آن لغو می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دادگاه انقلاب کیفرخواست جدید به نازنین زاغری ابلاغ کرد»

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟