آبی احمد: شهر مکله به دست نیروهای دولتی اتیوپی افتاد

نیروهای دولتی اتیوپی در تیگرای
نیروهای دولتی اتیوپی در تیگرای Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگر این خبر تأیید شود، می‌تواند پیشرفت بزرگی برای پایان دادن به جنگ خونینی باشد که به مدت سه هفته شاخ آفریقا را لرزاند. اما آیا واقعا جنگ تمام شده است؟

آگهی

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی عصر شنبه ۲۸ نوامبر (۸ آذر) اعلام کرد ارتش این کشور شهر «مكله»، مرکز استان تیگرای در شمال این کشور را تحت «كنترل کامل» خود درآورده است.

این حرکت، گامی قاطع در عملیات ارتش اتیوپی برای فرو نشاندن شورش خونبار در استان تیگرای است که از روز ۴ نوامبر (۱۴ آبان) در این منطقه آغاز شده بود. در واقع اگر این خبر تأیید شود، می‌تواند پیشرفت بزرگی برای پایان دادن به جنگ خونینی باشد که به مدت سه هفته شاخ آفریقا را لرزاند.

اما آیا واقعا جنگ تمام شده است؟

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

برخی رسانه‌های معتبر جهان با استناد به منابع مستقل، درباره بازپس‌گیری مکله و پایان شورش ابراز تردید کرده‌اند.

نیروهای سازمان‌های امدادی و حقوق بشری و نیز برخی مقامات منطقه‌ای گزارش دادند که پایتخت تیگرای روز شنبه هدف بمباران شدید نیروهای دولتی بوده است.

مقامات محلی استان تیگرای همگی عضو «جبهه آزادیبخش خلق تیگرای» هستند که دولت آدیس‌ آبابا با آن مبارزه می‌کند. آنها در این منطقه که تا پیش از آغاز جنگ جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر داشت، از محبوبیت ویژه و پایگاه مردمی برخوردارند.

سیمون مارک، خبرنگار نیویورک تایمز در شرق آفریقا گفته است که منابع مستقل، گشایش شهر مکله به دست نیروهای دولتی در روز شنبه را تأیید نکرده‌اند. در عین حال بررسی ادعاهای طرفین درگیر در منطقه نیز بسیار دشوار است، زیرا این استان از زمان آغاز درگیری‌ها عملاً از جهان جدا شده است و خبر زیادی از آن در دست نیست.

خطر بروز جنگی طولانی در شاخ آفریقا

با این حال، طبق گفته مالکوم وب خبرنگار الجزیره در اتیوپی، تعداد زیادی از جنگجویان جبهه آزادیبخش خلق تیگرای به همراه مقدار قابل توجهی سلاح در کوه‌های راهبردی مجاور مکله پناه گرفته‌اند.

الجزیره به نقل این روزنامه‌نگار گفته است: «به نظر می‌رسد که آنها (شورشیان) تصمیم گرفته‌اند از منابع و امکانات موجود خود برای جنگ بر سر کنترل شهر مکله استفاده نکنند. این مطمئناً برای بسیاری یک خبر خوب خواهد بود، به ویژه برای گروه‌های حقوق بشری که در مورد بروز فاجعه در صورت بروز درگیری شدید در شهر هشدار داده بودند.»

الجزیره خاطرنشان کرد: «جبهه آزادیبخش تجربه طولانی جنگ درگیرانه زمینی در منطقه را دارد و به همین دلیل برخی کارشناسان نسبت به احتمال بروز درگیری طولانی جدید در منطقه هشدار می‌دهند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

فِسه‌ها تِسه‌ما، یکی از مسئولان این تشکیلات مخالف دولت اتیوپی، چند روز پیش به تلویزیون الجزیره گفته بود که سقوط مکله به معنی پایان مبارزات جبهه آزادیبخش خلق تیگرای نیست. وی تأكید كرد: «نیروهای ما هنوز کنترل بخش‌های بزرگی از مناطق روستایی تیگرای را در دست دارند و ساختار تشکیلات ما در این مناطق دست نخورده باقی مانده است.»

تسه‌ما با این حال تأکید کرد که هیچ راه حل نظامی وجود ندارد و تنها چاره موجود برای این بحران فقط «راه حل سیاسی با مذاکره» است.

Nariman El-Mofty/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
جنگزدگان استان تیگرای اتیوپی درسودانNariman El-Mofty/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.

درگیری‌های اخیر در شمال اتیوپی در واقع نوعی جنگ قدرت میان دولت مرکزی و جبهه آزادیبخش خلق تیگرای است که تا پیش از این قدرتمند‌ترین عضو دولت فدرال ائتلافی در این کشور محسوب می‌شد. احمد اَبی، پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت به دلیل تشدید اعتراض‌ها و تظاهرات ضد دولتی از نفوذ بالای این جریان سیاسی در دولت فدرال بکاهد و این نقطه آغاز تنش‌ها و درگیری‌های امروز شد.

تا کنون هزاران آواره جنگی تیگرای از میانه درگیری‌های خونین این منطقه به سوی کشور همسایه، سودان گریخته‌اند. درگیری بین دولت مرکزی اتیوپی و شورشیان این منطقه شمالی، ثبات این کشور در خارج از مرزهایش را تهدید می‌کند. اگر درگیری به یک جنگ طولانی مدت تبدیل شود، خطر بی‌‌ثباتی کل منطقه شاخ آفریقا را تهدید کرده و پیامدهای فاجعه‌باری برای میلیون‌ها نفر از ساکنان این منطقه خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر اتیوپی درخواست نمایندگان اتحادیه آفریقا برای مذاکره با رهبران تیگرای را رد کرد

دولت اتیوپی به شورشیان: تسلیم شوید، مرکز تیگرای در محاصره است

برگزاری جشن «آشندا» در اتیوپی پس از دو سال درگیری‌ خونین