نخست وزیر ایرلند: نیازمند بازسازی اعتماد بین بریتانیا و اتحادیه اروپا هستیم

نخست وزیر ایرلند: نیازمند بازسازی اعتماد بین بریتانیا و اتحادیه اروپا هستیم
Copyright euronews
نگارش از Shona Murrayیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

میشل مارتین: «به نظر من زیربنای همه چیز اعتماد و بازسازی اعتماد میان اتحادیه اروپا و بریتانیاست. بر اساس اعتماد مستحکم است که مناسبات آینده بین بریتانیا و اروپا می تواند به بهترین شکل کار کند.»

مهمان ما در این برنامه گفتگوی جهانی میشل مارتین، نخست وزیر ایرلند است که از دوبلین به ما پیوسته است. چهار سال است که موضوع برکسیت بر اروپا سایه انداخته است اما در چند هفته آینده این امیدواری هست که سرانجام توافقی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر مناسبات آینده شان مورد مذاکره قرار گیرد، اما به چه هزینه‌ای برای دو طرف؟ و اگر مذاکرات شکست بخورد چه اتفاقی می افتد؟

یورونیوز: می توان گفت که مذاکرات در این مرحله در وقت اضافی صورت می گیرد. این مذاکرات چقدر طول می کشد؟‌

میشل مارتین: «خوب، گاهی در وقت اضافی می توان نتیجه خوبی گرفت با توجه به انبوه مسائلی که وجود دارد و نگرانی از احتمال رخ دادن عدم توافق. با توجه به وضعیت اقتصادی بریتانیا، ایرلند و اروپا، ما باید از تمام زمان باقی مانده برای دستیابی به توافق استفاده کنیم. زیرا، و من صریحا می گویم، که گزینه عدم توافق برای اقتصاد ما، برای اقتصاد بریتانیا و همچنین اروپا بسیار خسارت‌بار خواهد بود. بنابراین سیاستمداران تعهدی به مردمی که نماینده‌شان هستند دارند.»

یورونیوز: ما در وضعیتی هستیم که برای هر عضو اتحادیه اروپا این امکان وجود ندارد که توافق را تصویب کند و پارلمان‌هایشان نظر بدهند، بنابراین چه اتفاقی خواهد افتاد اگر این مذاکرات یک هفته دیگر یا بیشتر طول بکشد؟ آیا می تواند تاکتیک ‍پل زدن بهره برد؟ آیا شما می توانید توافقی را الان اجرا کنید که در ماه ژانویه تصویب خواهد شد؟ در کل اوضاع چطور است؟‌ چه می تواند رخ دهد؟‌

میشل مارتین: ‌«بدیهی است آنچه اکنون برای ما فوریت دارد این است که اطمینان حاصل کنیم که اتحادیه اروپا و بریتانیا می توانند به توافقی برسند که از نظر روابط آینده رضایت بخش باشد. اروپا ظرفیت‌ٰهای خودش را برای سرعت بخشیدن به رویه‌های تصویب توافق نامه دارد. من تصدیق می کنم که زمان در حال اتمام است. اما فکر می کنم که با کمی خلاقیت می توانیم تصویب این توافق را مثلا بطور مرحله‌ای تسهیل کنیم. به نظر من این موضوعی است که در صورت دستیابی به یک توافق می توانیم بطور رضایت بخشی حل و فصل شود.»

یورونیوز: با این حال موضوعات با اهمیتی باقی مانده است مانند بحث شیلات که از ماه مارس تاکنون پیشرفت خیلی کمی داشته است و البته موضوعاتی مانند قواعد منصفانه، یارانه‌های دولتی و حکمرانی. می توانید بگویید وضعیت درباره این موضوعات چگونه است و چرا در این زمینه هنوز توافق صورت نگرفته است؟

میشل مارتین: «به نظر من ما از تمام ترس‌های دو طرف درباره امتیازهای یکی بر دیگری و یا اعمال یارانه‌های دولتی آگاهیم. اما فکر می کنم که جایی برای توافق بر مبنای برابری که سپس ما را به مکانیسمی برای حل اختلافات سوق می دهد وجود دارد که به دو طرف اجازه می دهد که در صورت اختلاف و یا نقض تعهد به آن مکانیسم مراجعه کند. به نظر من زیربنای همه اینها اعتماد و بازسازی اعتماد میان اتحادیه اروپا و بریتانیاست. بر اساس اعتماد مستحکم است که مناسبات آینده بین بریتانیا و اروپا می تواند به بهترین شکل کار کند.»

یورونیوز: وقتی شما نگاه می کنید در جریان این ۴ سال مذاکرات به این اعتماد چقدر ضربه خورده است، بیشتر موارد مورد اختلاف اما مهمتر از همه قانون بازارهای داخلی که اگر تصویب شود احتمالا پروتکل ایرلند را نقض می کند؟

میشل مارتین: «به نظر من لایحه بازارهای داخلی بریتانیا، اعتماد را از بین می برد. بنابراین از نظر من پاسخ‌ سنجیده اتحادیه اروپا برای حل مشکلات و تمرکز روی مسائل اصلی بویژه روابط تجاری آینده بسیار مهم است. زیرا اگر بتوان روابط تجاری را در آینده شکل داد، بر اساس آن باید مواد قانونی مربوط به تخلف و تخطی در لایحه بازارهای داخلی بریتانیا را خنثی کند و دیگر نیازی به اعمال آنها نخواهد بود. بنابراین من معتقدم با توجه به انبوه مسائلی که برای مردم در ارتباط با برکسیب مطرح است، به این مشکل به شیوه مناسبی پرداخته شده است.»

یورونیوز: شما می گویید که این بندهای قانونی با یک توافق تجاری خنثی می شود اما بریتانیا می گوید که هر طور که باشد این بندهای قانونی را حذف نخواهد کرد و اتحادیه اروپا می گوید که حذف آنها پیش نیاز توافق است. آیا این واقعیت ندارد؟ منظورم این است که بریتانیا خیلی جدی می گوید که این بخش از قانون را لغو نخواهد کرد.

میشل مارتین: « بله، فکر می کنم که این مسئله را باید مرحله به مرحله جلو برد. همچنین باید خاطرنشان کنم که مجلس اعیان بریتانیا در مورد بندهای مربوط به تخلف و تخطی و لایحه بازارهای داخلی، حکم قاطع صادر کرده است.خود این لایحه سفری پرتلاطم داشته است با وجود این، این لایحه حتی در اسکاتلند و ولز و در جلسه اخیر شورای ایرلند هم بحث برانگیز بود. با این حال اگر این موضوع را فعلا کنار بگذادیم، به نظر من اصل این توافق به گونه‌ٰای است که ما می توانیم روابط تجاری بسیار مطلوبی در آینده با بریتانیا داشته باشم و خیلی چیزها از آن حاصل خواهد شد. ادعا و تهدیدهایی که از سوی بریتانیا مطرح می شود در صورتی که توافقی با اروپا بدست آید، به اجرا گذاشته نخواهند شد و کنار گذاشته می شوند.»

یورونیوز: به موضوعات دیگری در اروپا بپردازیم، در ماه ژوئیه شاهد واقعه بی سابقه‌ای بودیم که توافقی بر سر بودجه اتحادیه اروپا و و هفتصد و پنجاه میلیارد یورو صندوق نجات را داشتیم. در حال حاضر دو کشور وجود دارد که به این موضوع اعتراض دارند. وقتی بسیاری از کشورهای عضو واقعا نیاز به این پول دارند، این دو کشور پیشرفت آن را متوقف کرده‌اند. نظر شما درباره اقدام هفته گذشته مجارستان و لهستان چیست؟

میشل مارتین: «من خیلی خیلی ناامید شدم. به نظرم خیلی ناروا بود. این بسته مالی قابل توجهی است. یک موفقیت تاریخی در زمینه تجمیع بدهی‌ها بود و همه کشورهای اتحادیه اروپا با هم کار می کنند تا تزریق پول به بازارها را افزایش دهند. با این حال دیدن اینکه دو کشور عضو اجرای آن را کند می کنند و مانع بر سر راه آن ایجاد می کنند واقعا تاسف بار است.»

یورونیوز:اما مشکل با این کشورها تنها این نیست که آنها مانع تصویب این بودجه شده‌اند و در برابر دیگر کشورها قرار گرفته‌اند، واقعیت این است که آنها به دنبال دموکراسی غیرلیبرال هستند و حقوق دگرباشان جنسی و پناهندگان را رعایت نمی کنند. در مجارستان دولت یک دانشگاه را تعطیل کرده است. آنها بطور مداوم قانون را نقض می کنند و تنها از آنها خواسته می شود که قانون را رعایت کنند. در صحبت با این دو کشور موضع شما چیست؟‌

میشل مارتین: «خوب، موضع من این است که آنها باید اعتراض به این بسته مالی را پس بگیرند و انتقال پول به کشورهای عضو را تسهیل کنند. به نظر من معاهده اتحادیه اروپا برای مقابله با تضعیف ارزشهای اساسی اتحادیه اروپا است. من واقعا درباره نگرش کشورهای عضو بویژه لهستان بعنوان مثال در ارتباط با حقوق دگرباشان جنسی، بسیار نگران‌ام و این نگرش برای بسیاری از مردم در ایرلند در موضوع دگرباشان جنسی قابل قبول نیست. به بیان کلی‌تر، به نظر من مکانیسم‌هایی در معاهده اتحادیه اروپا وجود دارد که در آن باید با تخریب ارزش‌های اتحادیه اروپا برخورد شود.از نظر من با توجه به شدت بحران ایجاد شده به دلیل بیماری کووید۱۹، حذف موانع باقی مانده بر سر این بودجه مهم است. همچنین فکر می کنم کشورهای عضو از جمله مجارستان و لهستان باید از دیدگاههای صریح دیگر کشورهای عضو درباره این موضوعات آگاهی داشته باشند. »

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقیف کشتی حامل کوکائین با سرنشینانی از ایران؛ کلمبیا: اتحادیه اروپا از تقاضای مصرف کوکائین بکاهد

مشاهده کشتی‌های روسیه در اطراف آب‌های ایرلند؛ اتحادیه اروپا و بریتانیا ابراز نگرانی کردند

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد