لهستان و مجارستان بودجه و برنامه احیای اقتصاد اتحادیه اروپا را وتو کردند

لهستان و مجارستان بودجه احیای اقتصاد اتحادیه اروپا را وتو کردند
لهستان و مجارستان بودجه احیای اقتصاد اتحادیه اروپا را وتو کردند Copyright Virginia Mayo/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه نهاد اصلی اتحادیه اروپا هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده اند و راهکار کمیسیون، پارلمان و شورای اتحادیه اروپا برای گذار از این بحران معلوم نیست.

آگهی

لهستان و مجارستان بودجه بلندمدت اتحادیه اروپا برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ و برنامه احیای اقتصاد آسیب دیده ۲۷ کشور عضو را وتو کردند.

به این ترتیب و با عملی شدن تهدید این دو کشور اروپای شرقی، یک بحران تازه در اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

اتحادیه اروپا یک ماه پیش مجارستان و لهستان را به نقض حاکمیت قانون متهم کرده بود.

کلیات بودجه ویژه اتحادیه اروپا برای احیای اقتصاد و بازارهای کشورهای عضو، ماه ژوئیه و پس از چهار شبانه‌روز رایزنی فشرده تصویب شده بود. اقتصاد ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، مانند دیگر مناطق جهان به دلیل رکود ناشی از شیوع وبروس کرونا به شدت آسیب دیده است.

براساس یک مصوبه اتحادیه اروپا، این امکان وجود دارد که دولت‌های ناقض حاکمیت قانون از بسته‌های کمک مالی بروکسل محروم شوند.

شمار قابل توجهی از مقام‌ها لهستان و مجارستان ازجمله زلوتان کوواکس، سخنگوی دولت ویکتور اوربان با انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی این خبر را تایید کرده اند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان هفته گذشته و با ارسال یک نامه مشترک به کمیسیون اروپا هشدار داده بودند که در صورت ادامه وضعیت کنونی و احتمال محرومیت این دو کشور از کمک‌های مالی، بودجه بلندمدت و طرح احیای اقتصادی این نهاد را وتو خواهند کرد.

سه نهاد اصلی اتحادیه اروپا هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده اند و راهکار کمیسیون، پارلمان و شورای اتحادیه اروپا برای گذار از این بحران معلوم نیست.

دولت‌های لهستان و مجارستان از محافظه‌کارترین کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌روند. وضعیت آزادی بیان، استقلال دستگاه قضایی، حقوق دگرباشان جنسی و پناهجویان و مهاجران در این دو کشور بارها مورد انتقاد اتحادیه اروپا و سازمان‌های مدافع حقوق بشر قرار گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلومبرگ: اتحادیه اروپا برای مقابله با وتوی لهستان و مجارستان به بودجه کرونا متوسل می‌شود

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد