رویارویی فقر و ثروت؛ انتخابات ۲۰۲۰ چگونه چهره دوگانه آمریکا را عریان کرد؟

حامیان جو بایدن و دونالد ترامپ، رقبای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا
حامیان جو بایدن و دونالد ترامپ، رقبای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا افزون بر یادآوری خط کشی سیاسی مرسومِ جمهوری‌خواه در برابر دموکرات، بی‌سابقه‌ترین شکاف میان خواست‌های یقه سفید و یقه آبی‌ها و شهرنشین‌ها و روستایی‌ها را نمایان ساخت؛ چنان که ثروتمندترین مناطق کشور به جو بایدن و فقیرترین مناطق به دونالد ترامپ رای دادند.

آگهی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا افزون بر یادآوری خط کشی سیاسی مرسومِ جمهوری‌خواه در برابر دموکرات، بی‌سابقه‌ترین شکاف میان خواست‌های یقه سفیدها و یقه آبی‌ها و شهرنشین‌ها و روستایی‌ها را نمایان ساخت؛ چنان که ثروتمندترین مناطق کشور با اکثریت قاطع به جو بایدن و فقیرترین مناطق با اکثریت قاطع به دونالد ترامپ رای دادند.

گزارش تازه موسسه تحقیقاتی غیردولتی بروکینگز (Brookings) نشان می‌دهد که ۴۷۷ بخشی که جو بایدن، نامزد دموکرات در آنها برنده شده، ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا را در اختیار دارند، در حالی که ۲۴۷۹ بخشی که رای قاطع خود را به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جمهوریخواه دادند، تنها ۲۹ درصد در تولید ناخلص داخلی آمریکا سهم دارند.

بر پایه این گزارش، این اختلاف در مقایسه با نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ بیشتر شده؛ به طوری که بخش‌های حامی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات حدود ۶۴ درصد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را نمایندگی می‌کردند.

در واقع آقای ترامپ طی چهار سال گذشته موفق شده با کاهش مالیات‌ها و حمایت از مشاغل صنعتی و کشاورزی آمریکا خود را به رئیس جمهوری محبوب و مطلوب طبقه کارگر و روستاییان مناطق کم‌درآمد ایالات متحده معرفی کند.

مارک مورو ، محقق ارشد موسسه بروکینگز می‌گوید: «شکاف اقتصادی از زمان انتخابات سال ۲۰۰۰ به این سو مدام در حال عمیق‌تر شدن بوده و هم اکنون به شدیدترین شکل خود رسیده است.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

مطمئناً، آقای ترامپ طرفداران ثروتمند زیادی دارد و آقای بایدن نیز طرفدارانی در میان طبقه کارگر دارد، اما انتخابات ۲۰۲۰ نشان داد که رای دهندگان ساکن در بخش‌های ثروتمندتر کشور طرفدار بایدن هستند و عکس این موضوع نیز در مورد آقای ترامپ صادق است.

البته با وجود شکاف عمیق اقتصادی میان مناطق حامی دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، آرای عمومی به نسبت نزدیک ۵۱ به ۴۷ درصد میان آقای بایدن و ترامپ تقسیم شده است. کسب ۷۳ میلیون رای برای نامزد جمهوری‌خواهان یک رکورد تاریخی است که تنها رقیب آن آرای ۷۸ میلیونی رئیس جمهوری منتخب دموکرات است.

در واقع حامیان دموکرات‌ها در مناطق متراکم‌تر و پرورنق‌تر آمریکا ساکن هستند و طرفداران حزب جمهوریخواه نیز در مناطقی استقرار دارند که پراکندگی جمعیت در آنها بیشتر است. سرزمین ثروتمندان راه حل روشنی برای آنچه به آمریکا آسیب می‌زند، تصور می‌کند ولی سرزمین کارگران و کشاورزان کم درآمد نیز خلاف آن را می‌داند.

بنابراین مهمترین چالش دوران ریاست جمهوری جو بایدن این خواهد بود که چگونه این دو سرزمین فاصله گرفته از هم را بار دیگر بر محور تولید ثروت و فرصت، به هم گره بزند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش آکسفام: دست‌کم ۱۰ سال طول می‌کشد تا مردم از پیامدهای اقتصادی بحران کرونا رهایی یابند

گزارش مالی امپراتوری تجاری ترامپ منتشر شد؛ کاهش ۶۳ درصدی درآمد برخی هتل‌ها

کاخ سفید همچنان در حال چیدمان دولت دوم ترامپ است