چرا لاتین‌تبارهای آمریکا بیشتر به دونالد ترامپ رای دادند؟

Ross D. Franklin
Ross D. Franklin Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ توانست رای حدود نیمی از هیسپانیک‌ها (لاتین‌تبارهای ایالات متحده؛ از جمله مردم اسپانیایی‌زبان و پرتغالی‌زبان) را در فلوریدا به دست آورد. این در حالیست که چهار سال پیش از این ۶۲ درصد از آرای این ایالت به نفع دموکرات‌ها یعنی هیلاری کلینتون درون صندوق‌ها ریخته شده بود.

آگهی

نتایج اولیۀ شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا حاکی از آن است که امسال در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی، شمار بیشتری از رای دهندگان لاتین‌تبار از دونالد ترامپ (بویژه در برخی ایالتهای کلیدی) حمایت کرده‌اند؛ اگرچه جوانان این گروه عمدتا طرفدان جو بایدن بودند.

بطور مثال دونالد ترامپ توانسته است رای حدود نیمی از هیسپانیک‌ها (لاتین‌تبارهای ایالات متحده؛ از جمله مردم اسپانیایی‌زبان و پرتغالی‌زبان) را در فلوریدا به دست آورد. این در حالیست که چهار سال پیش از این ۶۲ درصد از آرای این ایالت به نفع دموکرات‌ها یعنی هیلاری کلینتون درون صندوق‌ها ریخته شده بود.

جو بایدن حمایت رای دهندگان لاتین‌تبار را در دو ایالت جورجیا و اوهایو نیز از دست داده و تنها توانسته به ترتیب ۱۶ و ۲۴ درصد از کل رای‌ها در این دو ایالت از آن خود کند. چهار سال پیش کلینتون بیش از ۴۰ درصد آرا در هر دو ایالت را کسب کرده بود.

اما علت این تغییر نگرش چه بوده است؟

نگرانی‌های اقتصادی

اصلی‌ترین دلیل تغییر این دیدگاه را شادید بتوان دغدغه‌های اقتصادی رای دهندگان دانست. هانطور که پیش‌تر نیز بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان داده بود اکنون نگرانی از وضعیت اقتصادی خانواده‌ها حتی بیش از نگرانی از شیوع کرونا بر جامعه آمریکا سایه افکنده و به اولین اولویت آنها در زمان انتخاب رئیس جمهور آینده تبدیل شده است.

اگرچه بر اساس نظرسنجی‌ها بیش از نیمی از رای دهندگان پذیرفته بودند که شیوع کرونا باعث ایجاد مشکلات اقتصادی متعددی شده است، با این وجود تعداد افرادی که می‌گفتند وضعیت اقتصادی آنها در حال حاضر بهتر از چهار سال پیش است؛ بیش از افرادی بود که به عکس آن اعتقاد داشتند.

در اهمیت موضوعات اقتصادی در زمان انتخابات همین بس که ایالات متحده در ماه آوریل به علت تعطیل شدن اجباری کسب و کارهای غیرضروری و دستور عمومی برای ماندن در خانه‌ها، با بالاترین نرخ بیکاری روبرو بود. اما پس از آن، با مقاومت مردم و همراهی‌های دونالد ترامپ بار دیگر کارفرمایان جذب نیروهای کار را آغاز کردند.

آخرین نظرسنجی در این موضوع را شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا انجام داده که نشان می‌دهد حدود یک سوم آمریکایی‌ها اقتصاد را مهمترین نگرانی خود می‌دانند، این درحالی است که تنها برای یک پنجم از رای دهندگان، نابرابری‌های نژادی و برای یک ششم از آنها همه‌گیری ویروس کرونا و درنهایت برای یک دهم از رای دهندگان سیاست‌های مراقبتهای بهداشتی و وضعیت جرم و جنایت در کشور مهمترین دغدغه محسوب می‌شود.

رئیس جمهوری که قدرتمند باشد

نظرسنجی‌ها همچنین نشان داد که بیشتر رای دهندگان در این کشور به دنبال رئیس جمهوری هستند که یک رهبر قدرتمند باشد. به عنوان مثال تنها حدود یک چهارم شرکت کنندگان در نظرسنجی سی‌ان‌ان گفته بودند که از نامزدی حمایت می‌کنند که به دنبال یک قضاوت درست داشته باشد؛ همچنین کمتر از یک پنجم از آنها گفته بودند که به دنبال شخصی هستند که بتواند کشور را متحد کند.

نظرسنجی که در ماه سپتامبر توسط موسسه Equis در ایالت آریزونا انجام شد نیز نشان داد که حمایت از دونالد ترامپ در میان لاتین‌تبارهای این ایالت، از سال ۲۰۱۹ میلادی ۸ درصد رشد کرده و عمدتا نیز مردان لاتین‌تبار زیر ۵۰ سال طرفدار او بوده‌اند.

این مردان به اندازۀ زنان، درباره قدرت رهبریِ جو بایدن قانع نشده بودند و جذابیت ترامپ در میان آنها ریشه در «رفتارهای ماچوئیسم» ترامپ داشت. این مردان دونالد ترامپ را «قوی و ثروتمند می‌دیدند و از همه مهمتر اینکه اهل عذرخواهی نیست. آنهم در دنیایی که هر لحظه ممکن است هرکسی به دلیل حرف اشتباهی که می زند مورد حمله قرار بگیرد. او در تمام مدت حرفهای اشتباه می‌زند اما هرگز به خودش زحمت نقد و ارزیابی رفتارش را نمی‌دهد.»

غفلت بایدن از رنگین پوستان و در مقابل «هوشیاری» ترامپ

به نظر می‌رسد اولین‌بار در اوایل ماه سپتامبر بود که دموکرات‌ها متوجه موضوع نگران کنندۀ تمایل قابل توجه رای دهندگان هیسپانیک‌ به دونالد ترامپ شدند و در این باره اعلام خطر کردند.

در آن زمان چاک روشا، از مشاوران پیشین کمپین انتخاباتی برنی سندرز به جو بایدن هشدار داده بود که باید رای لاتین‌تبارها را جدی گرفت. او در مصاحبه‌ای با سایت خبری ووکس گفت: «هنوز برای حمایت مالی از سازمان‌های لاتین‌تبار با هدف جلب نظر رای دهندگان آنها کاری نشده است. چرا ما از هر یک دلار ۹۹ سنت آن را صرف رای دهندگان سفیدپوست می‌کنیم اما برنامه‌ای مالی برای جلب نظر رای دهندگان سیاه یا رنگین پوست نداریم؟»

این غفلت از آن رو بسیار پرهزینه است که لاتین‌تبارهای آمریکا، بزرگترین جمعیت رای دهندگان غیرسفیدپوست ایالات متحده را تشکیل می‌دادند؛ آنهم جمعیتی که تعدادشان به‌سرعت رو به افزایش است.

بر این اساس منتقدان استراتژی بایدن می‌گویند که او از رای لاتین‌تبارها غافل مانده و در زمینۀ انجام فعالیتهای تبلیغاتی در میان آنها حتی حضور کافی در رسانه‌های اسپانیایی‌زبان کوتاهی کرده است.

جو بایدن به ندرت در میان جوامع لاتین‌تبار حضور یافته و حتی در جریان سخنرانی‌هایش هیچگاه بطور مشخص آنها را خطاب قرار نداده یا نگرانی‌هایشان را بیان نکرده است. تنها در اواخر ماه اوت است که دیده می‌شود کمپین او در این باره وارد عمل شده و سرمایه گذاری در سازمان‌ها و رسانه‌هایشان لاتین‌تبارها را آغاز کرده است.

اما در همان زمان، کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بطور ویژه بر جامعه لاتین‌تبارها بویژه در فلوریدا تمرکز کرد. آنها حتی در آن زمان بایدن را فردی سوسیالیست معرفی کردند تا بتوانند از ترسی که در ذهن لاتین‌تبارها از شکست رژیم‌های سوسیالیستی ریشه دوانده، به نفع خود استفاده کنند.

در تمام دوران مبارزات انتخاباتی، کمپین لاتین‌زبانِ ضد بایدن در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها و حتی رادیوها فعال بود و با پیام‌هایی به زبان اسپانیایی، اطلاعات نادرستی را درباره او و دموکرات‌ها منتشر می کرد؛ از جمله اینکه بایدن و دموکرات‌ها مشکل پدوفیلی دارند.

آگهی

علاوه بر این، در تبلیغات اسپانیایی‌زبان ترامپ نیز که از ماه ژوئن آغاز شد، بایدن با افراد «بی‌رحمی» در آمریکای لاتین همچون کاسترو، هوگو چاوز، نیکلاس مادورو مقایسه می‌گردید.

دیگر اینکه اگرچه دونالد ترامپ بطور جدی از سیاست منع ورود پناهندگان ونزوئلایی به ایالات متحده حمایت می‌کرد، اما در تبلیغ‌های اسپانیایی‌زبان، او متحد کارفرمایان لاتین‌تبارها معرفی می‌شد از جمله حامی مدیرعامل برند غذایی «گویا» (Goya Foods) که یکی از بزرگترین شرکتهای تولید محصولات غذایی در آمریک مستقر در نیوجرسی است؛ شرکتی که دموکرات‌ها تلاش داشتند تا ان را تحریم کنند.

در چنین اوضاعی، دونالد ترامپ برای لاتین تبارها گزینه‌ای جذاب بود. بویژه آنکه برخلاف سیاهان آمریکا که معمولا دموکرات هستند، جمعیت جمهوریخواه لاتین‌تبارها بیشتر است.

نظر مکزیکی‌های ایالات متحده دربارۀ ترامپ

با این وجود از همان ابتدا برای تحلیلگران قابل پیش‌بینی بود که بایدن می‌تواند با وجود اقامت گستردۀ لاتین‌تبارها در آریزونا، رای این ایالت را از آن خود کند. چرا که بیشتر هیسپانیک‌های این ایالت، تباری مکزیکی دارند و با توجه به آنکه دونالد ترامپ آشکارا مکزیکی‌ها را مسخره می‌کرد و جنایتکار می‌خواند، همچنین اقدام به ساخت دیوار مرزی کرد و سیاستهای ضدمهاجرتی سختی علیه آنها به اجرا گذاشت، رای موافق آنها به جوبایدن بویژه رای جوانان که به دنبال عدالت نژادی بودند، قابل انتظار بود.

کارزار ترامپ نیز از این مسئله غافل نبود و در این مدت پنج سفر او به فینیکس، مرکز ایالت آریزونا همچنین تبلیغات گسترده روی موضوعاتی همچون حمایت از شرکتهای کوچک از مسیر مقررات زدایی و کاهش مالیات آنها، همچنین مخالفتش با سقط جنین در همین راستا انجام شد.

آگهی

بر همین اساس پیش از سوم نوامبر نیز برخی تحلیلگران آمریکا پیش‌بینی کرده بودند که چنانچه جو بایدن نتواند آرای مورد انتظارش را از جامعه سفیدپوستان آمریکا کسب کند، آنگاه بدون حمایت لاتین‌تبارها بویژه کوبایی‌های آمریکا، مسیر او به سمت کاخ سفید، سخت و ناهموار خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بولتون: اظهارات ترامپ شرم‌ آور و غیرمسئولانه بود

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟