مایک پمپئو و وزارت خارجه اسرائیل برای سالگرد اعتراض‌های آبان پیام دادند

اعتراض‌های آبان ماه ۹۸ در ایران
اعتراض‌های آبان ماه ۹۸ در ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آمریکا در انتهای پیام خود اعلام کرد که «ما عزادار قربانیان هستیم»

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت کنونی ایالات متحده آمریکا با انتشار پیامی توییتری، به سالگرد حوادث آبان‌ماه و کشته شدن معترضان ایرانی در جریان تظاهرات گسترده ضد دولتی واکنش نشان داد.

او در این پیام تاکید کرد که ایرانیان شجاع برای بهره بردن از حق آزادی بیان به خیابان‌ها آمدند اما رژیم با ایدئولوژی خشن و وحشیانه خود به آنها پاسخ داد.

آقای پمپئو سال ۹۸ نیز در کوران اعتراض‌های مردم به سیاست‌های اقتصادی و نبود آزادی‌های مدنی، با انتشار توییتی بحث برانگیز اعلام کرده بود که «آمریکا همراه با معترضان ایرانی است». 

او روز یکشنبه در ادامۀ پیام جدید خود به مناسبت سالگرد اعتراض‌ها و سرکوب‌های آبان سال گذشته، نوشت که رژیم با خشونتی بی‌رحمانه ۱۵۰۰ ایرانی از جمله دست‌کم ۲۳ کودک را کشت.

وزیر خارجه آمریکا در پایان اعلام کرد: «ما عزادار قربانیان هستیم.»

وزارت خارجه اسرائیل نیز در دو صفحه انگلیسی و فارسی‌زبان خود در شبکه اجتماعی توییتر، توجه ویژه‌ای به سالگرد اعتراض‌های آبان‌ ماه ۹۸ در ایران نشان داد و پیام‌ها و ویدئوهای متعددی را در این خصوص منتشر کرد.

صفحه انگلیسی‌زبان وزارت خارجه اسرائیل با انتشار پیامی به سرکوب اعتراض‌های مردمی در آبان‌ ماه سال گذشته توسط رژیم ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: «یک سال پیش رژیم ایران با بی‌رحمی اعتراضات غیرنظامیان را سرکوب کرد، هزاران انسان بی‌گناه را به قتل رساند یا زندانی و شکنجه کرد.»

در بخش دیگری از این پیام آمده است: «جامعه بین‌المللی باید ایران را مسئول این جنایات قرار دهد.»

جرقه حوادث خونین آبان‌ ماه ۱۳۹۸ در ایران ابتدا با اعتراض به گران شدن قیمت بنزین زده شد اما سپس دامنه این جنبش اعتراضی پس از سرکوب‌های بی‌سابقه با مطالباتی رادیکال‌تر به یکصد شهر ایران گسترش یافت.

دولت ایران با گذشت یکسال از این وقایع، هنوز آماری رسمی در خصوص شمار کشته شدگان ارائه نکرده است. این درحالیست که وزیر کشور ایران تنها به ارائه یک آمار کلی و غیر دقیق در این خصوص بسنده کرده و گفته حدود ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در جریان این اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل اندکی پس از گذشت این اعتراض‌ها، مشخصات دست‌کم ۳۰۴ قربانی اعتراض‌ها را منتشر کرد و خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابعی از داخل و نزدیک به رهبران ایران از کشته شدن دست‌کم ۱۵۰۰ معترض خبر داد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت‌رسانی از یک کشور خارجی بود؛ آمریکا از پاسخ طفره رفت

وکلای محکومان اعتراض‌های آبان ماه: دیوان عالی کشور با بررسی مجدد پرونده موافقت کرد

ترامپ با هشتگ «اعدام نکنید» در توییتر به فارسی از محکومان آبان حمایت کرد