ترامپ با هشتگ «اعدام نکنید» در توییتر به فارسی از محکومان آبان حمایت کرد

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس‌جمهوری ایالات متحده در صفحه توئیتر خود نوشت: «اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید انجام شود.»

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با هشتگ «اعدام نکنید» در صفحه تويیتر خود متنی به فارسی نوشت و از سه محکومی که به دلیل شرکت در اعتراضات آبان ماه گذشته در ایران به اعدام محکوم شده‌اند، حمایت کرد.

رئيس جمهوری ایالات متحده در صفحه توئیتر خود نوشت: «اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می فرستد و نباید انجام شود.»

قوه قضائیه ایران امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را که در اعتراض های آبان سال گذشته شرکت کرده بودند به اعدام محکوم کرده است. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر با استفاده از هشتگ «اعدام نکنید» خواستار جلوگیری از اجرای حکم صادره علیه این سه نفر شدند.

سازمان‌های عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر نیز به حکم صادر شده برای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی اعتراض کرده‌اند.

دونالد ترامپ اوایل سال جاری میلادی نیز پس از برگزاری تظاهرات در اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین در تهران در صفحه توئیتر خود به زبان فارسی متنی را منتشر کرده بود.

اعتراض‌های آبان ماه سال گذشته در ایران به دنبال افزایش ناگهانی قیمت بنزین آغاز شد. بنا به اعلام سازمان عفو بین الملل در جریان درگیری نیروهای امنیتی با معترضان در نقاط مختلف ایران دستکم ۳۰۴ نفر کشته شدند. این در حالی است که خبرگزاری رویترز تعداد جان باختگان این حوادث را «حدود ۱۵۰۰ نفر» گزارش کرد. مقامات ایران بیش از شش ماه از ارائه آمار رسمی قربانیان خودداری کردند. در نهایت عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران خردادماه سال جاری تعداد کشته شدگان را «بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر» اعلام کرد.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه در خبری که به سرعت از سوی قوه قضائیه ایران تکذیب شد گزارش داده بود که ابراهیم رئیسی، رئيس این قوه دستور اعاده دادرسی در پرونده محکومان به اعدام حوادث آبان صادر کرده است. با این حال در تکذیبیه قوه قضائیه آمده که اعاده دادرسی «منوط به درخواست وکیل» محکومان است.

بابک پاک‌نیا، وکیل یکی از محکوم شدگان به اعدام روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که او و دیگر وکلای محکومان درخواست اولیه خود برای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری ایران را ارائه کرده اند. وی افزوده است که وکلای پرونده پس از مطالعه کامل لایحه دیگری نیز ارائه خواهند کرد. او در پایان نوشته است: «منتظر خبر توقف اجرای حکم باشید.»

ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری ایران به رئیس قوه قضائیه اجازه می‌دهد تا در صورتی که رأی قطعی صادره در هر یک از مراجع قضائی را «خلاف شرع بین» تشخیص دهد دستور اعاده دادرسی را صادر کند. پرونده‌هایی که دستور اعاده دادرسی برای آنها صادر می‌شود به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود تا بنا به تشخیص رئیس قوه قضائیه در یکی از شعبه‌های این دیوان مورد رسیدگی قرار گیرد.

بنا به ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی شعبه خاص دیوان عالی کشور در این حالت رای قبلی را نقض می‌کند و به پرونده از نظر شکلی و ماهوی مجددا رسیدگی می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مایک پمپئو و وزارت خارجه اسرائیل برای سالگرد اعتراض‌های آبان پیام دادند

توییتر ویدئوی تبلیغاتی ترامپ با موسیقی «لینکین پارک» را مسدود کرد

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت