روحانی: ناچاریم محدودیت‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا را از اول آذر افزایش دهیم

رئیس‌جمهوری ایران
رئیس‌جمهوری ایران Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید ویروس کرونا «جهش» یافته و سرعت انتقال آن «۹ برابر» شده است.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران می گوید دولت ناچار است تا محدودیت‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را افزایش دهد و این محدودیت‌ها از اول آذر اجرا خواهد شد.

به گفته رئیس جمهوری ایران تصمیم اعمال محدودیت‌ها برای کل کشور اتخاذ شده است اما در هر شهر با توجه به ویژگی های آن به اجرا در خواهد آمد. وی افزود که این طرح تا پایان دوره شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» ادامه خواهد یافت. حسن روحانی همچنین گفت که ویروس «جهش» یافته و سرعت انتقال آن «۹ برابر» شده است.

رئیس جمهوری ایران گفت: «شرایط ویروس امروز تغییر کرده و سرعت انتقال آن ۹ برابر شده است و باید بیشتر رعایت کنیم بویژه کسانی که در وسایل نقلیه عمومی فعالیت می‌ کنند و با مردم سر و کار دارند، باید بیشتر مراعات کنند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او افزود: «تا زمانی که واکسن و داروی قطعی برای این بیماری معرفی نشده و در اختیار مردم قرار نگرفته راهی جز مراقبت از خود، اقوام و دوستان نزدیک خود نداریم و اگر مراقبت و دستورالعمل ‌های بهداشتی را اجرا کنیم، ابتلا به بیکاری کاهش می‌ یابد، بیماری زودتر تشخیص داده می ‌شود و درمان صورت خواهد گرفت.»

وی در بخشی از سخنان خود همچنین بر لزوم افزایش ظرفیت آزمایش تشخیص ابتلا به بیماری همه گیر «کووید ۱۹» تاکید کرد. حسن روحانی در عین حال به حداقل رساندن «تجمع و تردد» را الزامی دانست. او گفت: «اگر تردد و تجمع کم شود بسیاری از مسائل ما حل خواهد شد. در بسیاری از شهرها افزایش ابتلاها به خاطر تجمع غیرضروری و غیرقانونی است. یک تیم فوتبال پیروز شده، دلیلی بر تجمع نیست! دو هفته بعد از هر حادثه تعداد مراجعه به بیمارستان ها زیاد شده و بعد از سه، چهار هفته مراجعه به آرامستان بیشتر می‌شود.»

این سخنان حسن روحانی در حالی بیان می شود که سعید خال، مدیرعامل قبرستان بهشت زهرای تهران سه روز پیش در مورد افزایش موارد خاکسپاری در پایتخت گفته بود: «در روزهای عادی بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر متوفی ورودی داشتیم اما در روزهای پیک ۳۵۰ تا هم ورودی داشتیم که این عدد سنگینی است.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نیز چند روز پیش گفته بود که ظرفیت آزمایش تشخیص ویروس کرونا از ۴۵ هزار به ۱۰۰ هزار مورد در روز افزایش پیدا خواهد کرد. شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در ایران تاکنون بنا به آمار رسمی جان ۴۰ هزار و ۵۸۲ نفر را گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیر نمودارهای شناسایی موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا و ثبت مرگ و میر بر اثر ابتلا به این ویروس در ایران صعودی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معاون وزارت بهداشت ایران در اعتراض به رویکرد غلط در مدیریت کرونا استعفا داد

روز سیاه کرونا در ایران با بالاترین قربانیان روزانه؛ «زمستان سخت‌تری در پیش است»

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد