طرح دمشق برای بازگشت مهاجران سوری؛ آوارگان ادلب میلی به بازگشت ندارند

تصویر از ویدیو
تصویر از ویدیو Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گرچه دولت سوریه به تازگی کنفرانسی با حمایت روسیه برگزار کرده و در آن از بازگشت مهاجران سوری به این کشور حمایت کرده است اما بسیاری از آوارگان ادلب می‌گویند که دلشان نمی‌خواهد به سوریه‌ای بازگردند که بشار اسد همچنان در آن قدرت دارد.

آگهی

در حالی که سوریه برای بازگشت، تامین امنیت و فراهم کردن سرپناه و غذا و بهداشت برای آورگان ۹ سال جنگ داخلی این کشور اعلام آمادگی کرده است، وضعیت آوارگان در استان ادلب همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دولت سوریه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته با پشتیبانی روسیه، اجلاسی را برای بررسی امکان بازگشت میلیون پناهجوی جنگ داخلی در دمشق برگزار کرد. فیصل مقداد، معاون وزارت امور خارجه سوریه در پایان این نشست از آمادگی کشورش برای پذیرش آوارگان خبر داد و از جامعه جهانی برای کمک به بازگشت اتباع سوری به زادگاهشان کمک خواست.

با این حال برخی از آوارگان جنگ داخلی در سوریه به ویژه آنها که در کمپ‌های مهاجران در نزدیکی ادلب به سر می‌برند، درگفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که میلی به بازگشت این کشور ندارند.

« به سیستم اقتدارگرایی که به همه ظلم می‌کند باز نمی‌‌گردیم»

ابومحمد، آواره سوری از التح می‌گوید: «امروز در دمشق، بشار، حمله‌کننده با سلاح شیمیایی با همکاران جنایتکار خود روسیه، چین و ایران، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کند، با همه آنهایی که ما را کشتند و ما را در این اردوگاه‌ها و در کوه‌ها آواره کردند. آنها که شبانه ما را بمباران کردند و کودکان ما را آواره ساختند.»

AFP
ابومحمد، آواره سوری از التحAFP

عبداسلام الیوسف، آواره سوری از التح نیز می‌گوید: «امروز رژیم تروریستی سوریه و متحد آن روسیه می‌خواهند ما آواره‌ها به روستاهای خود بازگردیم. البته این کسانی هستند که ما را می‌کشند و امروز ما را به بازگشت به کشور ترغیب می‌کنند. ما چه می‌خواهیم؟ اینکه به این سیستم اقتداگرا که به همه ظلم می‌کند باز گردیم؟ نه، هرگز نه»

«کسی که یکبار شما را کشته حالا به شما رحم می‌کند؟»

ابوحسن الغدفاوی، آواره سوری از الغدفه نیز نظر کنفرانس اخیر را زیر سوال برده و می‌افزاید: «در مورد این به اصطلاح کنفرانس، این یک شوخی است که رئیس جمهور من و دولت روسیه بخواهند که مردم [به کشور] بازگردند. آیا ممکن است شخصی که یک بار شما را کشته، اکنون به شما رحم کند؟»

AFP
ابوحسن الغدفاوی، مهاجر سوریAFP

با توجه به انتقادهای فزاینده از مهاجرت در اروپا و سخت‌تر شدن روند اخذ پناهندگی در کشورهای مهاجرپذیر، به‌نظر می‌رسد همکاری میان سوریه و متحدانش از یک سو و کشورهای اروپایی در آینده‌ای نه‌چندان دور ممکن شود.

با این حال معلوم نیست تکلیف آوارگان مستقر در ادلب که عمدتا اعضای خانواده شبه‌نظامیان مخالف دولت بشار اسد هستند، به کجا خواهد انجامید. بسیاری از آن‌ها که از زخم خوردگان جنگ داخلی هستند می‌گویند نمی‌خواهند با رضایت اسد، روسیه و ایران به خانه و کاشانه خود باز گردند.

سوریه ۶ ماه دیگر وارد دهمین سالگرد جنگ داخلی می‌شود که صدها هزار کشته و ده‌ها میلیون آواره بر جا گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یازده نفر از نیروهای هوادار ترکیه در بمباران هواپیماهای روسیه در عفرین کشته شدند

روایت مهاجران افغان از کمپی در نزدیکی پاریس: اینجا فاجعه است

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند