روایت مهاجران افغان از کمپی در نزدیکی پاریس: اینجا فاجعه است

تصویر از ویدیو
تصویر از ویدیو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس فرانسه روز سه‌شنبه ۱۷ نوامبر یک کمپ غیرقانونی در شمال شرق پاریس را تخلیه کرد. نزدیک به دو هزار پناهجو از کشورهای افغانستان، سومالی، سودان و اتیوپی ماه‌ها در این کمپ زندگی می‌کردند.

آگهی

تصورشان از پاریس و فرانسه جای دیگری بود. هیچگاه گمان نمی‌بردند سهم‌شان از زندگی و مهاجرت، زیستن در چادرهایی سرد باشد و با کمترین امکانات زندگی.

اینجا در یک کمپ موقت و البته غیرقانونی در شمال شرق پاریس حدود ۲ هزار مهاجر از کشورهای افغانستان، سومالی، سودان و اتیوپی زندگی می‌کردند.

پلیس فرانسه صبح امروز سه‌شنبه ۱۷ نوامبر عملیات جابه‌جایی و انتقال این افراد را آغاز کرد. نهادهای مدنی فعال در این حوزه می‌گویند «این بار هم بیش از مددکاران اجتماعی و نیروهای مدنی، در این عملیات پلیس حضور داشت.»

AFP
تصویر از ویدیوAFP

«جایی زندگی کنیم که در شان انسان باشد نه حیوان»

مرتضی رامیز واعظی، مهاجر افغان ۲۰ ساله‌ای است که دو ماهی در این کمپ موقت زندگی کرده و از اوضاع آن بسیار گله دارد.

آقای واعظی می‌گوید: «می‌خواهیم جایی برویم که زبان فرانسه بیاموزیم، بتوانیم دوش بگیریم و جایی زندگی کنیم که در شان انسان باشد نه حیوان.»

عملیات پاکسازی کمپ غیرقانونی مهاجران در منطقه «سن ‌دنی» از ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه ۱۳ نوامبر آغاز شد. هفتاد اتوبوس برای انتقال مهاجران به مراکز پذیرش در منطقه ایل دو فرانس به کمک پلیس آمدند.

مجریان قانون اعلام کردند که این عملیات جابه‌جایی با در نظر گرفتن وضعیت شیوع بیماری کووید و حفظ سلامت افراد انجام خواهد شد.

«اینجا کودکان گرسنه‌اند و فاقد امنیت»

دیدیه لالمان، رئیس پلیس پاریس در همین زمینه گفت: «چنین کمپ‌هایی پذیرفتنی نیستند.»

سینا حمادی، ۱۹ ساله، مهاجر افغان دیگری است که از زندگی در این کمپ خاطرات خوشی ندارد. او می‌گوید: «سوال من از آدم‌ها این است که آیا فرزندان خودشان را در چنین شرایطی قرار می‌دهند، بچه‌ها به امنیت و سقفی بالای سر نیازمندند، آنچه از کودکان این کمپ دریغ شده است. اینجا کودکان گرسنه‌اند و امنیتی در کار نیست.»

واتیزات، یک نهاد مدنی فعال در حمایت از مهاجران در فرانسه درباره مرحله اول جابه‌جایی مهاجران از این کمپ اعلام کرد: «واقعا تاریخی بود، عملیات تخلیه [مهاجران] تنها توسط نیروهای پلیس صورت گرفت آنهم بدون کمک شهرداری و دیگر نهادهای حمایتی این حوزه.»

AFP
AFPAFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح دمشق برای بازگشت مهاجران سوری؛ آوارگان ادلب میلی به بازگشت ندارند

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند

زن فرانسوی با طناب تا ارتفاع ۱۱۰ متری برج ایفل بالا رفت