نخست وزیر بحرین در سن ۸۴ سالگی درگذشت

خلیفه بن سلمان آل خلیفه
خلیفه بن سلمان آل خلیفه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خلیفه بن سلمان در دوران نخست وزیری همواره به عنوان یک شخصیت محوری و جنجالی شناخته‌ می‌شد؛ وی جدا از اختلافات عمده‌ای که با پادشاه بحرین داشت نزد جامعه شیعیان بحرین که توسط یک نظام سلطنتی سنی مذهب اداره می‌شود، منفور بود.

آگهی

شاهزاده خلیفه بن سلمان آل خلیفه که از سال ۱۹۷۰ تاکنون ریاست کابینه دولت بحرین را برعهده داشت روز چهارشنبه در یکی از بیمارستان‌های آمریکا درگذشت.

نخست وزیر بحرین که دلیل مشخص مرگ و نوع بیماری که وی به آن مبتلا شده بود هنوز از سوی منابع دولتی و رسانه‌های کشورش اعلام نشده پیش‌تر در بیمارستان «مایو کلینیک» آمریکا بستری شده بود.

خبرگزاری بحرین با اعلام اینکه دفتر پادشاه این کشور خبر مرگ خلیفه بن سلمان آل خلیفه را مورد تایید قرار داد، یادآور شد که به همین منظور در بحرین یک هفته عزای عمومی اعلام شده است.

بر اساس این گزارش مراسم خاکسپاری خلیفه بن سلمان آل خلیفه که از وی به عنوان مسن‌ترین نخست وزیر جهان نیز یاد می‌شود پس از بازگردانده شدن پیکرش به دلیل شرایط ویژه ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ تنها با حضور تعدادی معدود از بستگان و نزدیکان وی برگزار خواهد شد.

خلیفه بن سلمان در طول دوران نخست وزیری همواره به عنوان یک شخصیت محوری و جنجالی شناخته‌ می‌شد؛ وی جدا از اختلافات عمده‌ای که با پادشاه بحرین داشت نزد جامعه شیعیان بحرین که توسط یک نظام سلطنتی سنی مذهب اداره می‌شود، منفور بود.

این تنفر به حدی بود که شیعیان بحرین فوریه سال ۲۰۱۱ به مدت یک ماه با اشغال میدان مروارید (دوار اللؤلؤ) در قلب منامه دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار برکناری او شدند.

معترضان که خواستار یک نظام مشروطه و انجام اصلاحات سیاسی در کشورشان بودند پس از این جریان با تاثیرپذیری از قیام مردمی مصر که همان سال منجر به سرنگونی حسنی‌ مبارک شد به شیوه‌‌ای استعاری میدان مروارید را به «میدان تحریر» تغییر نام دادند.

این قیام مردمی اما اواسط ماه مارس سال ۲۰۱۱ با ورود نیروهایی از کشورهای خلیج فارس از جمله یگان‌های ویژه عربستان سعودی که گفته می‌شد برای حفاظت از تاسیسات حیاتی این کشور صورت گرفته، سرکوب شد.

سیاستمدار کهنه‌کار بحرینی که به عربستان سعودی بسیار نزدیک بود از این رو نقش عمده‌ای در سرکوب خونین جنبش اعتراضی شیعیان در کشورش داشت که هم‌سو با بهار عربی در سال ۲۰۱۱ خواستار تغییرات ساختاری در کشور شده بودند.

وی در طول سال‌ها تلاش کرد تا بحرین که برخلاف دیگر نظام‌های پادشاهی منطقه از منابع ناچیز نفتی بهره می‌برد به یک قطب مالی در خلیج فارس تبدیل شود.

شیخ خلیفه همچنین از بدو به دست گرفتن ریاست کابینه بحرین در جهت تقویت روابط با ایالات متحده تلاش کرد؛ به نحوی که دولت تحت رهبری وی پس از استقلال در سال ۱۹۷۱ تسهیلاتی نظامی در اختیار واشنگتن قرار داد.

بحرین هم‌اکنون مرکز فرماندهی و محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحرین: «عملیات تروریستی» مورد حمایت ایران را اوایل سال ۲۰۲۰ خنثی کردیم

بحرین به عنوان نخستین کشور خلیج فارس به ائتلاف دریایی آمریکا می پیوندد

سه مخالف حکومت بحرین به حبس ابد محکوم شدند