بحرین به عنوان نخستین کشور خلیج فارس به ائتلاف دریایی آمریکا می پیوندد

نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس
نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بحرین ماه گذشته میلادی نیز از اعلام آمادگی برای میزبانی از کنفرانسی تحت سازماندهی ایالات متحده آمریکا با موضوع «امنیت تردد دریایی و هوایی» خبر داده بود که قرار است ماه اکتبر برگزار شود.

آگهی

بحرین روز دوشنبه اعلام کرد به ائتلاف گشت دریایی آمریکا در خلیج فارس می پیوندد. آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد با تشکیل ائتلافی دریایی متشکل از متحدان جهانی خود با «تهدید‌های ایران» مقابله و «امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس» را تامین کند.

خبرگزاری رسمی بحرین با اعلام این خبر به انعکاس سخنان حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه این کشور در جریان نشستی با کنت مک کنزی، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه پرداخت و به نقل از او از «تلاش ایالات متحده و حمایت های این کشور برای تامین امنیت و ثبات در منطقه» استقبال کرد.

بر اساس این گزارش پادشاه بحرین در نشست با فرمانده آمریکایی بر مشارکت کشورش در «تلاش های مشترک برای صیانت از امنیت کشتیرانی در آب های بین المللی و نیز تامین امنیت کریدورهای تجارت بین المللی» تاکید کرده است.

تنش ها میان ایران و آمریکا در منطقه پس از خروج یکجانبه واشنگتن از برجام در هشتم مه ۲۰۱۸ میلادی و در پی اقدام متقابل تهران در کاهش تعهدات برجامی یکسال پس از این ماجرا وارد مرحله نگران کننده ای شده است.

بالا گرفتن تنش که از یک سو با تشدید تحریم های واشنگتن و فشار حداکثری به تهران و از سوی دیگر با حوادث پراکنده ای چون حمله به نفتکش ها، سرنگون شدن پهپاد آمریکایی و توقیف تانکرها همراه شده، آمریکا را برآن داشته تا با حمایت بریتانیا به تشکیل یک نیروی دریایی محافظ در خلیج فارس اقدام کند.

بیشتر بخوانید:

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که از ۶۰ کشور جهان برای پیوستن به این ناوگان دریایی دعوت به همکاری به عمل آمده است. گفتنی است که در میان کشورهای مهم اروپایی در حال حاضر بریتانیا برای شرکت در این ائتلاف اعلام آمادگی کرده و آلمان این همکاری را پس زده است. ژاپن نیز از جمله متحدان آسیایی واشنگتن در آسیا است که مشارکت در ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس را نپذیرفته است.

بحرین ماه گذشته میلادی نیز از اعلام آمادگی برای میزبانی از کنفرانسی تحت سازماندهی ایالات متحده آمریکا با موضوع «امنیت تردد دریایی و هوایی» خبر داده بود که قرار است ماه اکتبر برگزار شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر بحرین در سن ۸۴ سالگی درگذشت

واکنش تهدیدآمیز سپاه به توافق بحرین با اسرائيل: منتظر انتقام سخت باشید

عربستان به ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا می‌پیوندد