غرق شدن قایق پناهجویان در کانال مانش: خانواده پنج نفره ایران نژاد جان باختند

نجات قایق پناهجویان در کانال مانش
نجات قایق پناهجویان در کانال مانش Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانداری شهر شملی دانکرک فرانسه تایید کرد که تمای اعضای یک خانواده پنج نفره ایرانی که سعی داشتند بوسیله یک قایق ماهیگیری از کانال مانش عبور کرده و به بریتانیا برسند، غرق شده و جان باخته اند.

آگهی

تلاش پناهجویان برای عبور غیرقانونی از کانال مانش، مرز آبی بین فرانسه و بریتانیا، بار دیگر فاجعه آفرید.

یک خانواده پنج نفره ایرانی کرد که قصد داشتند از شمال فرانسه، بین دو شهر کاله و دانکرک، به خاک بریتانیا برسند در پی برخورد با موج های بلند و دریای طوفانی غرق شدند.

سه شنبه فرمانداری شهر دانکرک این خبر را تایید کرد. مسافران این قایق رسول ایران نژاد، همسرش شیوا محمدپناهی و سه فرزند ۹ و۶ ساله و پانزده ماهه بوده اند. خلیل ایران نژاد قصدداشت در بریتانیا به خانواده برادر خود ملحق شود.

به گفته فرمانداری شهر دانکرک که تحقیقات ویژه درباره مرگ این پنج ایرانی را آغاز کرده است، در قایق دست کم ۲۰ نفر حضورداشتند که به جز چهار درگذشته خانواده ایران نژاد هم چنان جسد کوچکترین عضو خانواده پیدا نشده است و بقیه سرنشینان قایق در بیمارستان های دو شهر دانکرک و کاله بستری شده اند.

حال یکی دیگر از سرنشینان قایق بسیار وخیم گزارش شده که در بخش مراقبت های ویژه بستری است.

اولین بار در ساعت ۹.۳۰ صبح روز سه شنبه یک کشتی باری بریتانیایی به گارد ساحلی خبر واژگونی این قایق ماهیگیری با ۲۰ سرنشین را می دهد.

بدلیل درگذشت سه کودک و پدرو مادر آنها در این حادثه، سازمان های حقوق بشری و مدافع حقوق کودکان و پناهجویان این فاجعه را زنگ خطری برای مقامات دولتی اروپایی خصوصا رهبران فرانسه و بریتانیا خواندند.

یکی از اولین قربانیانی که در سالهای اخیر در کانال مانش، یکی از بزرگترین آبراههای تجاری جهان، جان باخت زن ۳۱ ساله ایرانی بنام میترا بود که فوق لیسانس روانشناسی داشت و پس از واژگون شدن قایق در دریای غرق شد. این حادثه که در سال ۲۰۱۹ رخ داد، واکنش های فراوانی از سوی سازمان های حقوق بشری در پی داشت. اما دولتمردان دو کشور بریتانیا و فرانسه مثل همیشه انگشت اتهام را به سمت قاچاقچیان انسان نشانه رفتند.

این بار هم بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان گفت: «دولت بریتانیا نهایت تلاش خود را می کند تا گروه های بی رحم تبهکار قاچاق انسانها را سرکوب کند.»

در ماه اوت گذشته، در تنها یک روز ۲۳۵ پناهجو با عبور از کانال مانش خود را به بریتانیا رساندند. در طول سال گذشته میلادی ۲۳۵۸ پناهجو تلاش کرده اند تا از طریق کانال مانش به بریتانیا برسند. این در حالی است در سال ۲۰۱۸ تعداد این افراد ۵۸۶ نفر بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واژگونی قایق مهاجران در مانش؛ هشتاد نفر از جمله ۲۰ کودک نجات یافتند

بریتانیا برای جلوگیری از ورود مهاجران از راه کانال مانش ۶۲.۷ میلیون یورو به فرانسه می‌دهد

رکورد عبور غیرقانونی مهاجران از کانال مانش در یک روز شکسته شد