آمریکا ۵ نهاد ایرانی، سفیر ایران در عراق و دو مقام حزب‌الله لبنان را تحریم کرد

Evan Vucci
Evan Vucci Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه در سه اقدام جداگانه، تحریم‌های جدیدی را علیه چند نهاد ایرانی همچنین شخصیتهای حقیقی مرتبط با ایران به اجرا گذاشت.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه در سه اقدام جداگانه، تحریم‌های جدیدی را علیه چند نهاد ایرانی همچنین شخصیتهای حقیقی مرتبط با ایران به اجرا گذاشت.

در اولین اقدام، وزارت خزانه‌داری این کشور اعلام کرد که به دلیل «تلاش‌های گستاخانه» ایرانی‌های برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحریم‌های جدیدی را علیه پنج نهاد ایرانی وضع کرده است.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که جان رتکلیف، مدیر ارشد دستگاه ناظر بر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد ایران و روسیه به اطلاعات شخصی شماری از رای دهندگان آمریکایی دسترسی پیدا کرده‌اند و سعی دارند از این مسیر بر انتخابات ۳ نوامبر تاثیر بگذارند.

بنا بر اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران ایران و شاخه نظامی برون مرزی آن یعنی «سپاه قدس» همچنین موسسه بیان رسانه گستر، سازمان صدا و سیما و اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی وضع شده است.

این تحریم‌ها آمریکایی‌ها و شرکتهای وابسته به آمریکا را از انجام فعالیتهای تجاری با این نهادهای ایرانی منع می‌کند. پیش از این نیز واشنگتن سپاه پاسداران ایران و شاخه سپاه قدس ان را تحریم کرده بود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است که این نهادها سعی داشته‌اند «با انتشار اطلاعات نادرست در اینترنت و اجرای برنامه‌هایی برای نفوذ بدخواهانه، رای‌دهندگان آمریکایی را گمراه کرده و میان آنها اختلاف بوجود آورند.»

بیانیه می‌افزاید موسسه بیان گستر که از موسسات تبلیغاتی وابسته به سپاه قدس است، رهبری این فعالیتها را برعهده داشته است و در آستانه این انتخابات، پرسنل این موسسه قصد داشتند با سوء استفاده از مسائل اجتماعی ایالات متحده از جمله همه‌گیری کووید۱۹ و تحقیر شخصیت‌های سیاسی آمریکا، بر این انتخابات تاثیر بگذارند.

اگرچه در این بیانیه جزئیات بیشتری از آنچه ایرانی‌ها انجام داده‌اند، نیامده است اما شرکتهای فعال در بخش رسانه‌های اجتماعی در ایالات متحده به‌تازگی شماری از حسابهای کاربری را که گفته می‌شد با هدف نفوذ ایران بر انتخابات آمریکا ایجاد شده، مسدود کردند.

اعلام خبر وضع تحریم‌های جدید با آخرین مناظرۀ دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی آمریکا همزمان بود.

در جریان این مناظره نیز جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در این هماورد سیاسی، در واکنش به خبر دخالت کشورهایی همچون ایران و روسیه در انتخابات گفت: «هر کشوری که در انتخابات آمریکا دخالت کند هزینه‌اش را خواهد داد

تحریم سفیر ایران در عراق

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنج‌شنبه در تصمیم جداگانه‌ای ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق را نیز تحریم کرد؛ ایالات متحده در عراق نیز در تلاش است تا با نفوذ ایران مقابله کند.

آمریکا ایرج مسجدی را مشاور نزدیک قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس خوانده است و بر همین اساس در بیانیۀ خود اعلام می‌دارد که سفیر ایران در عراق بر «برنامه آموزش و حمایت از گروههای شبه‌نظامی عراقی نظارت داشته است. او همچنین گروههای مسئول حملاتی را که باعث کشته و زخمی شدن نیروی آمریکایی و ائتلاف در عراق بودند، هدایت و پشتیبانی می‌کرده است.»

بیانیه همچنین می‌افزاید که مسجدی به عنوان سفیر، فعالیت‌های مربوط به نقل و انتقالات مالی را به نفع سپاه پاسداران انجام می‌داده است.

تحریم دو عضو ارشد حزب‌الله لبنان

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سومین اقدام تحریمی خود، دو تن از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان را که تحت حمایت ایران هستند نیز نشانه گرفت.

بر این اساس «نبیل فاروق» و «حسن البغدادی» از اعضای ارشد این سازمان در فهرست تحریم‌های بین‌المللی آمریکا قرار گرفتند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در این باره گفت: «رهبران ارشد حزب‌الله مسئول ایجاد و اجرای برنامه‌های خشونت‌آمیز و بی‌ثبات کنندۀ این سازمان تروریستی علیه منافع ایالات متحده و شرکای ما در سراسر جهان هستند.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز با انتشار پیامهایی از تصمیم جدید وزارت خزانه‌داری برای تحریم سفیر ایران در عراق و تحریم رهبران حزب‌الله حمایت کرد.

او در پیامی توییتری نوشت: «سپاه پاسداران ایران به بهره برداری از عراق ادامه می‌دهد تا منافع خود را با هزینه عراقی‌ها دنبال کند. امروز ایالات متحده ایرج مسجدی را نشانه گرفته است؛ یک مقام ارشد سپاه پاسداران که به عنوان سفیر در عراق کار خدمت می‌کند. او برای سال‌ها فعالیتهای این گروه را هدایت می‌کرد و اکنون ثبات عراق را تهدید می‌کند.»

آگهی

آقای پمپئو همچنین ساعاتی پس از آنکه رفیق حریری به عنوان مسئول تشکیل کابینه در لبنان انتخاب شد، بار دیگر بر تعهد واشنگتن بر «اقدام به اخلال در عملیات حزب‌الله و پاسخگو کردن این گروه در قبال اقدامات تروریستی‌اش» تاکید کرد و افزود که تحریم‌هایی که در این روز وضع شده، در راستای محافظت از مردم عراق و محدود کردن فعالیتهای حزب‌الله است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران با تحریم شش شرکت و چهار فرد طولانی‌تر شد

مردم معترض در مقابل هتل بین‌المللی ترامپ: نه به جنگ و تحریم ایران

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید