پنتاگون هزینه موشک‌های هسته‌ای جدید برای جایگزینی با «مینوتمن ۳» را اعلام کرد

عکس آرشیوی از آزمایش موشک‌های «مینیتمن ۳»
عکس آرشیوی از آزمایش موشک‌های «مینیتمن ۳» Copyright J.T. Armstrong/AP
Copyright J.T. Armstrong/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سلاح‌ها که به‌عنوان موشک‌های بالستیک قاره‌ پیما شناخته می‌شوند بخشی از طرح جایگزینی «تقریبا کامل» نیروی هسته‌ای آمریکا در چند دهه آینده با هزینه بیش از ۱.۲ تریلیون دلار است.

آگهی

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون در برآوردی برای نوسازی موشک‌های «مینوتمن ۳» که ۵۰ سال فعال بوده‌ است، با موشک‌های جدید هسته‌ای زمین پایه، رقم ۹۵.۸ میلیارد دلار را اعلام کرده است.

این برآورد نسبت به چهار سال پیش حدود ۱۰ میلیارد دلار افزایش داشته است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، این سلاح‌ها که به‌عنوان موشک‌های بالستیک قاره‌ پیما یا ICBM شناخته می‌شوند بخشی از طرح جایگزینی «تقریبا کامل» نیروی هسته‌ای آمریکا در چند دهه آینده با هزینه بیش از ۱.۲ تریلیون دلار است.

برخی از جمله ویلیام جی. پری وزیر دفاع سابق ایالات متحده آمریکا معتقدند که امنیت ملی این کشور بدون موشک‌های بالستیک قاره‌پیما قابل تامین است اما پنتاگون می‌گوید که این موشک‌ها برای جلوگیری از جنگ بسیار حیاتی هستند. دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ در بازنگری در سیاست هسته‌ای، متعهد به ارائه نسل جدیدی از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما شده است.

در بررسی‌های صورت گرفته درباره موشک‌های بالستیک قاره‌پیما آمده است: «نیروی موشکی بالستیک قاره‌پیما در برابر هرگونه حمله به جز حمله هسته‌ای گسترده، پایدار است.»

در این گزارش اضافه شده است: «برای منهدم کردن موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، دشمنان باید اقدام به شروع یک حمله هماهنگ و دقیق با صدها کلاهک هسته‌ای قوی و دقیق کنند. این یک چالش غیرقابل حل برای هر دشمن بالقوه امروز به استثنای روسیه است.»

ناوگان فعلی شامل ۴۰۰ موشک مینیتمن است که هر یک به کلاهک هسته‌ای مجهز هستند و در سیلوهای زیرزمینی در ایالت‌های مونتانا، داکوتای شمالی، کلرادو، وایومینگ و نبراسکا مستقر هستند.

پیمان استارت نو در چه وضعیتی است؟

تعداد این موشک‌ها تا حدودی تحت معاهده استارت نو New START با روسیه قرار دارد که در فوریه آینده منقضی می‌شود. روسیه می‌خواهد این پیمان را تمدید کند اما دولت ترامپ شروطی را گذاشته است.

وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه ۲۰ اکتبر (۲۹ مهر) اعلام کرد که آماده است تا تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را ثابت نگه دارد، در صورتیکه ایالات متحده آمریکا نیز چنین اقدامی را انجام دهد. مسکو همچنین خواستار تمدید پیمان استارت نو به مدت یک سال دیگر شده است. پیمان استارت نو در سال ۲۰۱۰ به امضا رسیده است و داشتن کلاهک‌های هسته‌ای فعال برای هر کشور را به ۱۵۵۰ عدد محدود می‌کند.

ایالات متحده آمریکا همچنین در حال ساخت ناوگان جدیدی از زیردریایی‌های موشک بالستیک است تا جایگزین زیردریایی کلاس اوهایو شود.

برنامه نوسازی هسته‌ای در دولت اوباما آغاز شد و از سوی دونالد ترامپ ادامه پیدا کرد. جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری گفته است که اگر در ماه نوامبر انتخاب شود به دنبال یافتن راه‌هایی برای کاهش برنامه نوسازی است.

برآورد هزینه ۹۵.۸ میلیارد دلاری پنتاگون برای جایگزینی مینیتمن اولین بار از سوی شبکه خبری بلومبرگ گزارش شد. پنتاگون ماه گذشته این برآورد را در اختیار کنگره قرار داد اما تا روز ۱۹ اکتبر از انتشار عمومی آن خودداری کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار نیروگاه‌های هسته‌ای جهان به پایین‌ترین تعداد در ۳۰ سال گذشته رسید

نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب در امارات؛ یک راکتور از ۴ راکتور فعال شد

روسیه چهار موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش کرد