طالبان: حملات هوایی هلمند توسط آمریکا، توافق صلح دوحه را نقض کرده است

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌که نیروی هوای آمریکا مواضع طالبان در استان هلمند را برای دفاع از نیروهای دولتی افغانستان هدف قرار داده، این گروه می‌گوید اقدامات آمریکا نقض توافقات صلح دوحه میان آمریکا و طالبان به شمار می‌رود و مسئولیت این کار بر عهده واشنگتن خواهد بود.

آگهی

طالبان روز یکشنبه ۱۸ اکتبر آمریکا را به نقض مفاد توافق صلح دوحه میان این گروه و واشنگتن متهم کرد.

قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، روز ۱۸ اکتبر با انتشار بیانیه‌ای نیروهای آمریکایی را تهدید کرد عواقب حملات هوایی به مواضع طالبان متوجه آمریکا خواهد بود. آقای احمدی همچنین با بیان اینکه بمباران هوایی نیروهای آمریکایی در استان هلمند، بی‌مورد بوده، افزود: «واشنگتن با این اقدامات برای چندمین بار توافقنامه قطر را نقض کرده است.»

قاری احمدی همچنین اعلام کرد: «بر اساس توافقنامه صلح امضا شده میان آمریکا و گروه طالبان در ماه فوریه ۲۰۲۰، نیروهای آمریکایی نباید به جز مناطق درگیری و هنگام جنگ، منطقه دیگری را مورد هدف قرار و بمباران کنند.»

این در حالی است که طالبان تلاش‌های خود را برای حمله و تصرف به استان هلمند در جنوب افغانستان آغاز کرده و حملات هوایی آمریکا در پاسخ به اقدامات این گروه و در حمایت از نیروهای دولتی افغانستان صورت پذیرفت.

سخنگوی طالبان در بخش دیگری از بیانیه خود می‌افزاید: «در روزهای اخیر حملات هوایی آمریکا در مناطق مختلفی از افغانستان نقض فاحش این توافقنامه بوده و تخلفی علنی از مفاد پیمان دوحه به شمار می‌رود.»

در مقابل ژنرال سانی لگت، سخنگوی نیروهای هوایی آمریکا در افغانستان نقض توافق دوحه از سوی این کشور را رد کرد و افزود: «همه جهان شاهد حملات طالبان در استان هلمند که به زخمی و آواره شدن هزاران شهروند افغان بی‌گناه و غیر نظامی منجر شد، بودند. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم از سطح خشونت و درگیری بکاهند.» آقای لگت همچنین تاکید کرد عملیات هوایی در استان هلمند توسط آمریکا در دفاع از نیروهای دولتی افغانستان صورت گرفته است.

گفتگوها میان اعضای گروه طالبان و دولت افغانستان از ماه گذشته در دوحه، پایتخت قطر آغاز شده است. گفتگوهایی که کند پیش می‌رود و با افزایش خشونت‌ها در این کشور، موانع بیشتری هم در مسیر این مذاکرات پدید می‌آید.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دومین روز جنگ در هلمند؛ آمریکا در حمایت از دولت مواضع طالبان را بمباران کرد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد