دومین روز جنگ در هلمند؛ آمریکا در حمایت از دولت مواضع طالبان را بمباران کرد

سربازان آمریکایی در افغانستان
سربازان آمریکایی در افغانستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت داخله (وزارت کشور) افغانستان می‌گوید در نتیجه حملات هوایی نیروهای دولتی و درگیری‌های جاری در هلمند ۸۰ جنگجوی طالبان کشته شده‌اند.

آگهی

جنگنده‌های ارتش آمریکا در دومین روز از نبرد سخت در ولایت هلمند در جنوب افغانستان و در حمایت از نیروهای دولتی، مواضع طالبان در این ولایت را بمباران کردند.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌گوید این حملات به‌خاطر دفاع از نیروهای امنیتی افغانستان و مطابق با توافقنامه دوحه انجام شده ‌است.

خبرگزاری افق با نقل خبر حمله جنگنده‌های آمریکایی نوشته است که درگیری‌های جاری در هلمند ۸۰ جنگجوی طالبان کشته شده‌اند. هلمند از پایگاه‌های اصلی طالبان در جنوب افغانستان محسوب می‌شود. 

نبرد و حملات در هلمند در حالی است که آمریکا و طالبان در توافقنامه‌ای که امضاء کرده‌اند متعهد شده اند به یکدیگر حمله نکنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«خروج آمریکا درافغانستان وابسته به شرایط است»

همزمان با جنگ در هلمند، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا در گفت‌‌وگو با یک شبکه رادیویی دولتی در ایالات متحده گفته است که خروج آمریکا از افغانستان «مشروط» خواهد بود.

این فرمانده بلند‌پایه ارتش آمریکا یادآور شد که خروج نظامیان کشورش از افغانستان که دونالد ترامپ وعده انجام آنرا تا پیش از فرا رسیدن کریسمس داده به کاهش خشونت‌‌ها و دیگر شرایط پیش‌ بینی‌شده در توافق امضا شده با طالبان بستگی خواهد داشت.

مارک میلی افزود: مهم آن است که ما ضمن در نظر گرفتن منافع حیاتی امنیت ملی ایالات متحده که پیش‌تر در افغانستان به خطر افتاده بود، به شکلی مسئولانه و آگاهانه در حال پایان دادن به جنگ هستیم.

در توافقنامه صلحی که ۲۹ فوریه پس از ۱۹ سال مناقشه د رخاک افغانستان میان واشنگتن و طالبان به امضا رسید خروج کلیه نظامیان آمریکایی تا حداکثر اواسل سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی شده است.

شورشیان طالبان در مقابل متعهد شده‌اند که دست از خشونت بکشند و به نیروهای «تروریستی» اجازه ندهند در سرزمین‌های تحت کنترل خود عملیات انجام دهند و یا به شهرها حمله کنند. آغاز گفتگوهای رو در رو میان طالبان و کابل که با چند ماه تاخیر به تازگی در ماه سپتامبر آغاز شد، نیز از دیگر شروط مطرح شده در توافقنامه‌ صلح یاد شده است.

ژنرل میلی همچنین تاکید کرده است که رئیس جمهوری ایالات متحده تنها برای خروج مشروط نیروها چراغ سبز نشان داده است. به گفته وی: «مفاد توافق همواره واضع و روشن بوده» و دونالد ترامپ در باره مراحل آتی خروج نیروها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا در ادامه یادآور شد: «ما نظامیان بهترین مشورت‌ها را در این شرایط در اختیار رئیس جمهوری قرار می‌دهیم تا وی بتواند تصمیمات مسئولانه و آگانه‌ای اتخاذ کند.»

مارک میلی در عین حال تصریح کرد که کاهش خشونت طی چهار تا پنج ماه گذشته «چشمگیر» نبوده است.

شمار سربازان آمریکایی در حال حاضر بطور قابل توجهی در افغانستان کاهش یافته است. تعداد نیروهای نظامی ایالات متحده در زمان امضای توافق صلح با طالبان ۱۲ هزار نفر بود، حال آنکه انتظار می رود شمار این نیروها در ماه نوامبر به حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یابد.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته گفته بود که شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان اوایل سال آینده میلادی به ۲ هزار و پانصد نفر کاهش می‌یابد.

این در حالیست که دونالد ترامپ که از ابتدای کارزار انتخاباتی خود وعده بازگشت نظامیان به کشور و پایان دادن به جنگ‌های بی پایان را داده بود با انتشار توییتی اعلام کرد که می‌خواهد تا کریسمس کلیه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان: حملات هوایی هلمند توسط آمریکا، توافق صلح دوحه را نقض کرده است

ابهام در کشتن غیرنظامیان؛ وزارت دفاع افغانستان: ۳۰ نیروی طالبان را کشتیم

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد