پمپئو: هرگونه معامله تسلیحاتی با ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است

Pompeo
Pompeo Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه آمریکا سایر کشورها را تهدید کرد در صورتی که با ایران معامله تسلیحاتی داشته باشند از سوی واشنگتن با تحریم مواجه خواهند شد.

آگهی

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به سر رسیدن موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران اعلام کرد، هرگونه خرید و فروش اسلحه با ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

آقای پمپئو در بیانیه‌ای که روز یکشنبه ۱۸ اکتبر منتشر کرد، گفت که آمریکا هر کشور، شخص و یا نهادی که با ایران معامله تسلیحاتی داشته باشد را مورد تحریم قرار خواهد داد.

در بخش دیگری از بیانیه وزیر خارجه آمریکا آمده است: «از روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰، تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران باز فعال شد. بر همین اساس خرید و فروش تسلیحات با ایران نقض قطعنامه‌های ۱۹۲۹ و ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌رود.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین فروش سلاح به ایران را مساوی افزایش سطح تنش در منطقه خاورمیانه شمرد و آن‌را عاملی برای تهدید بیشتر امنیت اسرائيل و کشورهای عربی برشمرد. در ادامه این بیانیه آمده است: «هر کشوری که به دنبال صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه باشد باید از هرگونه معامله تسلیحاتی با جمهوری اسلامی ایران پرهیز نماید. فروش سلاح به ایران تنها به افزایش تنش‌ها در منطقه می‌انجامد و سبب قدرت‌گیری گروه‌های تروریستی در خاورمیانه خواهد شد.»

آقای پمپئو در بخش پایانی بیانیه خود همچنین اظهار داشت که دولت آمریکا به دنبال صلح با ایران است و ابراز امیدواری کرد روزی فرا برسد که رهبران ایران هم همین هدف را دنبال کنند. وی در ادامه افزود: «هرگاه ایران از رویای صدور انقلاب خود دست بردارد، شریکی پذیرا و سخاوتمند در آمریکا خواهند داشت.»

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی طرح می‌شود که مطابق با توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورهای ۵+۱ و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های تسلیحاتی ایران قرار بود از ساعت ۸ شب به وقت نیویورک روز ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ لغو شود. همچنین تلاش‌های ایالت متحده برای تمدید این تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل نیز با مخالفت اعضای شورا و کشورهای اروپایی مواجه شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: از امروز اجازه واردات و صادرات سلاح داریم

پایان تحریم تسلیحاتی ایران، ۵ سال پس از برجام

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند