ایران: از امروز اجازه واردات و صادرات سلاح داریم

ایران
ایران Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه، وزارت خارجه ایران آن را وعده داده بود. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز چهار روز پیش، یعنی ۲۳ مهر، پایان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را به مردم تبریک گفته بود.

آگهی

دولت ایران با استقبال از «پایان» دوران تحریم تسلیحاتی سازمان ملل اعلام کرد از امروز می‌تواند برای خود سلاح تهیه کرده و یا صادر کند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از امضای برجام به دست ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی صادر شد، تحریم‌های تسلیحاتی ایران از روز یکشنبه ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) لغو می‌شود.

وزارت امور خارجه ایران در نخستین ساعات بامداد همین روز با انتشار بیانیه‌ای پایان دوران تحریم تسلیحاتی را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: «از امروز، همه محدودیت‌های انتقالِ اقلام تسليحاتی به و از جمهوری اسلامی ايران و همچنين اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد كه پيش از اين عليه برخی از شهروندان و مسئولين نظامی ايران تحميل شده بودند، به صورت خودكار خاتمه يافت.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت خارجه ایران در این بیانیه با یادآوری این که تحریم‌های تسلیحاتی «نامشروع و بی‌پایه» شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ آغاز شده و تا زمان تصویب قطعنامه در سال ١٣٩١ گسترش یافته، می‌افزاید: «از امروز، جمهوری اسلامی ايران می‌تواند هرگونه سلاح و تجهيزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدوديت قانونی و صرفاً براساس نيازهای دفاعی خود تهيه كند و همچنين می‌تواند بر مبنای سياست‌های خود تسليحات دفاعی صادر كند.»

وزارت خارجه ایران با استناد به مفاد توافق هسته‌ای گفته است: «اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت‌های تسلیحاتی و ممنوعیت‌های مسافرتی مستلزم هیچ گونه تصویب قطعنامه جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد.»

در این بیانیه همچنین آمده است که «تسليحات غيرمتعارف و كشتارجمعی و واردات بی‌رويه سلاح‌های متعارف در دكترين دفاعی جمهوری اسلامی ايران جايگاهی ندارد».

ایران در پایان این بیانیه حق اقدام متقابل برای «تأمین منافع» خود در صورت انجام هر گونه اقدامی به دست دیگر کشورها در تعارض با قطعنامه ۲۲۳۱ را برای خود «محفوظ» دانسته است.

ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه، وزارت خارجه ایران آن را وعده داده بود. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز چهار روز پیش، یعنی ۲۳ مهر، پایان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را به مردم تبریک گفته بود. او این موضوع را از دستاوردهای برجام دانسته و گفته بود: «آنهایی که می‌گویند برجام برای ما چه کرده، این یکی از کارهای برجام است. تحریم تسلیحاتی را برداشت و از یکشنبه می‌توانیم از هر کس که می‌خواهیم اسلحه بخریم و به هر کس می‌خواهیم اسلحه بفروشیم.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پس از انتشار بیانیه وزارتخانه‌اش، امروز را یک روز «به یاد ماندنی» برای «مخالفت با اقدامات بدخواهانه آمریکا» خوانده و در توییتر نوشت: «عادی‌سازی همکاری دفاعی ایران با جهان از امروز پیروزی‌ای برای آرمان چندجانبه‌گرایی و نیز صلح و امنیت در منطقه‌مان به شمار می‌آید.»

او این متن را به انگلیسی و نظیر همین مضمون را به عربی در توییت دیگری همرسان کرده است.

به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۸ میلادی، این کشور به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای امضا شده میان ایران و قدرت‌های جهانی خارج شد و اعمال تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت. آمریکا از ماه‌ها پیش تلاش کرده بود حمایت اعضای شورای امنیت را برای تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران به دست آورد، اما در نهایت موفق نشد زیرا شورای امنیت در ماه اوت این پیشنهاد را رد کرد.

آمریکا در صدد است که به طور یکجانبه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را برگرداند، اما امضا کنندگان برجام از جمله متحدان غربی آمریکا با این استدلال که آمریکا دیگر طرف ذی‌نفع در برجام نیست، با این تصمیم دولت واشنگتن مخالفت می‌کنند. دونالد ترامپ نگران فروش اسلحه روسیه و چین به ایران است و تا کنون آشکارا گفته است که از این کار جلوگیری می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پمپئو: هرگونه معامله تسلیحاتی با ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است

بلومبرگ: دولت ترامپ در حال بررسی طرح تحریم کل بخش مالی ایران است

بازگشت تحریم‌های سازمان ملل؛ همه چیز در گروی قطعنامه ۱۹۲۹