یک پهپاد خارجی در نزدیکی مرز ایران با آذربایجان سقوط کرد

پهپاد سرنگون شده در مرز ایران و آذربایجان
پهپاد سرنگون شده در مرز ایران و آذربایجان Copyright عکس از ایرنا
Copyright عکس از ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محل سقوط پهپاد زمین‌های کشاورزی روستای «اوزن تپه علیا» از توابع شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان در استان اردبیل اعلام شده است.

آگهی

یک پهپاد خارجی که مشخص نیست به کدام کشور تعلق دارد صبح روز سه شنبه در خاک ایران و در یکی از روستاهای همجوار مرز جمهوری آذربایجان سقوط کرد.

این خبر در حالی از سوی رسانه‌های داخلی و برخی از خبرگزاری‌های بین‌المللی بازتاب پیدا کرده که نبرد‌ها در جمهوری خودخوانده آرتساخ (منطقه مورد مناقشه میان باکو و ایروان در خاک جمهوری آذربایجان) برغم توافق آتش‌بس به میانجی‌گری روسیه همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا روز سه شنبه با انتشار گزارشی ضمن تایید سقوط یک فروند پهپاد خارجی در نواحی مرزی این کشور با جمهوری آذربایجان به نقل از معاون سیاسی استانداری اردبیل اعلام کرد که تعلق و مالکیت پهپاد یاد شده و نحوه سقوط آن در درست بررسی است و جزئیات آن به زودی روشن خواهد شد.

محل سقوط پهپاد زمین‌های کشاورزی روستای «اوزن تپه علیا» از توابع شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان در استان اردبیل اعلام شده و در گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی اشاره‌ای به خسارت احتمالی ناشی از این حادثه نشده است.

به موجب این گزارش، منابع محلی معتقدند پهپاد به طول قطع به نیروهای نظامی یکی از دو طرف درگیر در مناقشه قره‌باغ تعلق دارد که دامنه آن به مرزهای شمالی ایران نیز کشیده شده است.

قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران پیشتر در آغاز دور جدید درگیری‌ها در قره‌باغ با تایید اصابت تعدادی گلوله توپ و راکت به خاک ایران گفته بود این حوادث سهوی بوده و مقامات آذربایجانی بابت آن عذرخواهی کرده‌اند.

روستای شرفه واقع در مناطق مرزی ایران پیش‌تر هدف اصابت دو راکت قرار گرفته بود؛ رسانه‌های ایران همچنین پیش از این از اصابت پنج خمپاره به شهرستان خداآفرین واقع در استان آذربایجان شرقی خبر داده و اعلام کرده بودند که این حوادث ضمن به جا گذاشتن خسارات مالی، به زخمی شدن یک کودک نیز منجر شده است.

وزارت امور خارجه ایران پس از این حوادث واکنش نشان داد و تاکید کرد که با متعرضین از هر دو سوی مناقشه برخورد خواهد شد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این خصوص «به همه طرفها هشدار جدی داد» و تعرض به خاک کشورش از سوی هر یک طرفین درگیر‌ی‌های قره‌باغ را «غیر قابل تحمل» خواند.

ایران که در این بحران برغم اتخاذ مواضعی نه چندان شفافت، قره‌باغ را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند و خواستار حل مناقشه موجود از راه گفتگو است بارها برای میانجی‌‌گری میان آذربایجان و ارمنستان در این بحران اعلام آمادگی کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش‌باران سنگین در قره‌باغ علی‌رغم آتش‌بس؛ چندین نفر کشته شدند

توافق آتش‌بس در قره‌باغ؛ ایران و فرانسه بر لزوم مذاکره باکو و ایروان تاکید کردند

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد