کمیسیون اروپا برای سومین قرارداد پیش‌خرید واکسن کرونا چراغ سبز نشان داد

واکسن کرونا
واکسن کرونا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به موجب این قرارداد کشورهای عضو اتحادیه اروپا به محض تایید ایمن و موثر بودن واکسن تولیدی توسط شرکت یاد شده امکان خواهند یافت برای دویست میلیون نفر واکسن خریداری کنند.

آگهی

کمیسیون اروپا روز پنجشنبه از تایید سومین قرارداد برای پیش خرید واکسن کرونا خبر داد و تصریح کرد که برای ثبت سومین سفارش رزرو واکسن با یکی از شرکت‌های زیرمجموعه «جانسون‌اند‌جانسون»، کمپانی آمریکایی و چند ملیتی تولید وعرضه کننده دارو به توافق رسیده است.

به موجب این قرارداد کشورهای عضو اتحادیه اروپا به محض تایید ایمن و موثر بودن واکسن تولیدی توسط شرکت یاد شده امکان خواهند یافت برای دویست میلیون نفر واکسن خریداری کنند.

این امکان همچنین برای کشورهای عضو فراهم شده تا در صورت نیاز برای دویست میلیون نفر دیگر نیز واکسن سفارش دهند.

کمیسیون اروپا این اختیار را نیز به کشورهای عضو داده تا در صورت تمایل بخشی از سهمیه خود را به کشورهای فقیر و متوسط از حیث درآمد‌ها مالی و یا دیگر کشورهای اروپایی واگذار کنند.

کمیسیون اروپا پیش‌تر دو قرارداد مشابه با شرکت بریتانیایی-سوئدیِ «آسترازنکا» و نیز شرکت بریتانیایی «جی اس کی» و کمپانی چند ملیتی «سانوفی» فرانسه امضا کرده بود.

این نهاد اروپایی همچنین به تازگی مذاکرات مقدماتی برای سفارش نهایی واکسن به شرکت‌های بیوتک و کیورواکِ آلمان، فیزر آمریکا و مدرنا در ایالات متحده را به پایان رسانده است.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این خصوص گفته است: «با توجه به آنکه ویروس کرونا همچنان به شکل نگران‌کننده‌ای در سراسر اروپا گسترش می‌یابد، یافتن سریع واکسن برای ما امری حیاتی محسوب می‌شود.»

رئیس کمیسیون اروپا ضمن ابراز خوشحالی از حصول توافق با شرکت «جانسون‌اند‌جانسون» برای سفارش و پیش‌خرید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا گفت: «این سومین قرارداد ما با یک شرکت داروسازی به حساب می‌آید و هدف ما تامین هرچه سریعتر واکسن‌های ایمن و موثر به محض در دسترس بودن است.»

استلا کریاکیدز، کمیسر بهداشت و ایمنی غذایی اتحادیه اروپا نیز در همین زمینه گفت: «راهبرد اصلی اروپا در زمینه واکسن دستیابی به واکسن‌هایی تضمین شده از حیث ایمنی و کارایی است.»

این مسئول اتحادیه اروپا پس از عقد سومین قرارداد برای تهیه واکسن تصریح کرد: «ما با این قرارداد چشم انداز و ظرفیت پیش رو برای دسترسی به واکسن را گسترش داده‌ایم،‌ در نتیجه شانس ما برای یافتن راهی موثر جهت مقابله با ویروس افزایش خواهد یافت.»

کمیسر بهداشت و ایمنی غذایی اتحادیه اروپا در پایان یادآور شد که توافق‌های دیگری در زمینه تهیه واکسن در راه است و کمیسیون اروپا همچنان به دنبال دستیابی به ایمن‌ترین و موثرترین واکسن‌ها برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر مرگبار است.

واکسن شرکت «جانسون‌اند‌جانسون» با بهره‌گیری از یک دانش و فناوری پایه برای مقابله با بیماری‌های ویروسی ساخته شود که این شرکت پیش‌تر برای ساخت واکسن بیماری ابولا نیز از آن بهره برده بود.

گفته می‌شود واکسن کرونای در دست تحقیق و ساخت توسط شرکت «جانسون‌اند‌جانسون» هم‌اکنون سومین مرحله از آزمایش‌های بالینی را طی می‌کند.

کمیسیون اروپا می‌گوید پس از ارزیابی‌های علمی و اطمینان از فناوری به کار رفته در فرایند تولید واکسن و نیز با تکیه بر تجربه شرکت «جانسون‌اند‌جانسون» در زمینه تولید واکسن و توانایی این شرکت برای تامین نیاز تحادیه اروپا از قرارداد با شرکت یاد‌شده حمایت کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا برای خرید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا با شرکت نواواکس توافق کرد

اتحادیه اروپا در اندیشه تاسیس پست کمیسر صنایع دفاع؛ در تصمیمات نظامی سخن آخر با ناتو است یا بروکسل؟

رهبران اروپایی در قاهره؛ توافق‌نامه جامع ۸ میلیارد دلاری در بحبوحه نگرانی‌ها درباره مهاجرت امضا شد