عبدالله عبدالله، مذاکره کننده ارشد افغانستان با طالبان وارد پاکستان شد

عبدالله عبدالله در پاکستان
عبدالله عبدالله در پاکستان Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مذاکرات دولت کابل با طالبان در پی توافق‌نامه‌ای که در ماه فوریه بین ایالات متحده و طالبان امضا شد، انجام می‌شود. بر اساس این توافق ایالات متحده از افغانستان خارج شده و به این ترتیب طولانی‌ترین حضور نظامی خارجی در تاریخ آمریکا پایان می‌یابد.

آگهی

عبدالله عبدالله، عالی‌ترین مقام دولت افغانستان در مذاکرات با طالبان روز دوشنبه ۷ مهر (میزان) برای یک سفر سه روزه و دیدار با نخست وزیر و سایر مقام‌های دولتی پاکستان، به اسلام‌آباد پایتخت این کشور سفر کرد.

آقای عبدالله که ریاست شورای عالی آشتی ملی افغانستان را بر عهده دارد، در بدو ورود با استقبال مقامات عالی دولت پاکستان روبرو شد. او علاوه بر دیدار با عمران خان، نخست وزیر، با عارف علوی، رئیس جمهوری، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات نیز دیدار خواهد کرد.

شورای عالی آشتی ملی نماینده دولت افغانستان در مذاکرات تاریخی صلح با طالبان است که از ۲۲ شهریور (سنبله) در قطر آغاز شده است. این گفتگوها جدی‌ترین تلاش برای پایان دادن به حدود دو دهه جنگ در افغانستان است؛ جنگی که با حمله سال ۲۰۰۱ نیروی غربی به رهبری ایالات متحده به منظور سرنگونی طالبان و به چنگ آوردن اسامه بن لادن، رهبر القاعده و برنامه‌ریز اصلی حملات ۱۱ سپتامبر آغاز شد.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

مذاکرات دولت کابل با طالبان در پی توافق‌نامه‌ای که در ماه فوریه بین ایالات متحده و طالبان امضا شد، انجام می‌شود. بر اساس این توافق ایالات متحده از افغانستان خارج شده و به این ترتیب طولانی‌ترین حضور نظامی خارجی در تاریخ آمریکا پایان می‌یابد.

بسیاری از رهبران طالبان از دهه ۱۹۸۰ تا کنون در پاکستان زندگی می‌کنند. در آن سال‌ها، آنها بخشی از گروه مجاهدین افغان را تشکیل می‌دادند که متحدان آمریکا در نبرد برای پایان دادن به اشغال ۱۰ ساله افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی بودند. از زمان سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ تا کنون پاکستان پناه دادن به اعضای طالبان را انکار کرده است. با این حال هم واشنگتن و هم کابل با استناد به روابط طولانی مدت طالبان با دستگاه اطلاعاتی قدرتمند پاکستان، اسلام آباد را متهم می‌کنند که به اعضای طالبان پناه داده است.

آقای خان علناً گفته است كه دولت وی گفتگوهای جاری میان دولت افغانستان و طالبان را تسهیل می‌كند. وی گفت اکنون استفاده از این فرصت به عهده افغان‌ها است.

وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای درباره این سفر گفت که سفر آقای عبدالله «فرصتی برای تبادل نظر گسترده» در مورد روند صلح افغانستان، تقویت روابط دو جانبه پاکستان و افغانستان و تعامل مردم با مردم را فراهم می کند.»

وی افزود: «پاکستان به طور کامل از همه تلاش‌ها برای صلح، ثبات و رفاه مردم افغانستان پشتیبانی می‌کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اشرف غنی در میانهٔ گفتگوهای صلح افغانستان وارد قطر شد

عبدالله عبدالله: با حس خوبی پاکستان را ترک می‌کنم

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد