ترامپ به ایران: مذاکره نکنید توافق پس از انتخابات سخت‌تر می‌شود

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این موضوع در حالی از زبان رئیس جمهوری آمریکا مطرح می‌شود که نشریه کویتی «الجریده» به تازگی با انتشار مطلبی عجیب در تیتر یک خود مدعی شده که ایران و ایالات متحده به تازگی مذاکرات پنهانی برای دستیابی به توافقی جدید بر سر برنامه هسته‌ای تهران را در عمان آغاز کرده و حتی آماده امضای یک پیمان همکاری هستند.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که تاکنون مدام از احتمال توافق زودرس با ایران پس از انتخاب مجدد به ریاست جمهوری ایالات متحده سخن می‌گفت در چرخشی ناگهانی مدعی شد که توافق با تهران در دوره دوم ریاستش بر کاخ سفید بسیار دشوارتر خواهد بود.

رئیس جمهوری ایالات متحده که جمعه شب در جریان یک نطق انتخاباتی در ایالت فلوریدا برای هواداران خود سخن می‌گفت بار دیگر اعلام کرد که ایران و ونزوئلا تمایل دارند مذاکره کنند و برای حل مشکلات با توافقی دست یابند.

دونالد ترامپ با این حال در جریان این سخنرانی تاکید کرده است که پس از انتخابات شرایط برای توافق با دو کشور یاد شده سخت‌تر خواهد بود.

این موضوع در حالی از زبان رئیس جمهوری آمریکا مطرح می‌شود که نشریه کویتی «الجریده» به تازگی با انتشار مطلبی در تیتر یک خود مدعی شده که ایران و ایالات متحده به تازگی مذاکرات پنهانی برای دستیابی به توافقی جدید بر سر برنامه هسته‌ای تهران را در عمان آغاز کرده و حتی آماده امضای یک پیمان همکاری هستند.

این نشریه کویتی تصریح کرده که گفتگوها میان دو طرف هفته گذشته در کشور عمان جریان داشته و کاخ سفید از هم اکنون مذاکرات محرمانه و مستقیم با «بازها» در ایران را آغاز کرده است.

در بخش دیگری از مقاله روزنامه الجریده آمده است: «ترامپ در جریان امضای توافقنامه‌هی عادی‌سازی روابط امارات عربی متحده و بحرین با اسرائیل به احتمال دستیابی به یک توافق بزرگ با ایران پس از انتخابات نوامبر اشاره کرده بود. این اشاره سخنی بی‌پایه و پوچ نبوده بلکه بر اساس اعتمادی ناشی از نتایج تماس با صاحبان قدرت در تهران، یعنی اصولگرایانی که پارلمان و نیروهای نظامی را تحت کنترل دارند، بیان شده است.»

منبعی که روزنامه کویتی بر اساس آن این اطلاعات را منتشر کرده مشخص نیست اما آنچه ایران تاکنون بارها بر آن تاکید داشته بی شک عدم گفتگو و نفی هرگونه مذاکره با واشنگتن پیش از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر روز پنجشنبه خود به مسکو در گفتگویی با اسپوتنیک بار دیگر این موضوع را مطرح کرده بود.

آقای ظریف ضمن طرح تمایل کشورش برای تبادل زندانی با آمریکا تصریح کرده بود که تهران حتی برای این موضوع با واشنگتن گفتگو نخواهد کرد و از طریق دیگر دولت‌ها به ویژه دولت سوئیس که حافظ منافع ایالا متحده در ایران است این مسئله را دنبال خواهد کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرده که ایالات متحده پس از بازگشت به برجام باید خسارات تحریم‌های وارده به ایران را پیش از هرگونه مذاکره و گفتگو بپردازد.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات ماه نوامبر در آمریکا و تنش‌های تازه میان تهران و واشنگتن بر سر تهدید به انتقام خون قاسم سلیمانی و نیز ادامه حملات پراکنده به منافع و نیروهای آمریکا در خاک عراق که گفته می‌شود شبه نظامیان نزدیک به ایران عامل اصلی آن هستند هرگونه مذاکره و توافق میان ایران و ایالت متحده در آینده‌ای نزدیک بعید به نظر می‌رسد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی جمعه شب خود در ایالت فلوریدا ضمن اشاره به پیشنهاد‌های یک سال گذشته خود به ایران برای باز کردن باب گفتگو و مذاکره تاکید کرده که گفتگو بعد از انتخابات با شرایطی بسیار سخت‌تر انجام خواهد شد.

مقامات ارشد حکومت ایران پیشنهادهای مکرر دونالد ترامپ برای گفتگو با تهران را نوعی «سخن انتخاباتی» دانسته و رئیس جمهوری ایالات متحده را به «بهره‌برداری شخصی» از این پیشنهادها متهم کرده‌‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای عضو کارزار ۲۰۱۶: ترامپ به جای پنس دخترش را برای معاونت مدنظر داشت

ترامپ: هر حمله ایران با حمله‌ای هزار برابر بزرگتر پاسخ داده خواهد شد

آمریکا و بریتانیا در اقدامی هماهنگ جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و حوثی‌ها را تحریم کردند